Omawiane wdzisiejszym odcinku komentarza przepisy ustawy z4 października 2018 r. opracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. poz. 2215 ze zm.; dalej: ustawa) to kluczowe rozdziały zarówno zpunktu widzenia samych uczestników, jak ipracodawców.
Omawiane wdzisiejszym odcinku komentarza przepisy ustawy z4 października 2018 r. opracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. poz. 2215 ze zm.; dalej: ustawa) to kluczowe rozdziały zarówno zpunktu widzenia samych uczestników, jak ipracodawców.
Są to m.in. postanowienia rozdziału 16, wktórym ustawa opisuje przepisy karne. Następnie omówiony zostanie rozdział 18 ustawy –przepisy przejściowe ikońcowe mające znaczenie zwłaszcza na etapie tworzenia PPK. Kolejna część komentarza przedstawia krótko założenia ustawy z16 maja 2019 r. ozmianie ustawy opracowniczych planach kapitałowych, ustawy oorganizacji ifunkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz ustawy – Prawo bankowe (Dz.U. poz. 1074), czyli nowelizacji, która weszła wżycie 25 czerwca izmienia niektóre przepisy istotne zarówno na etapie tworzenia, jak ifunkcjonowania PPK.
Postanowienia rozdziału 16 zawierają przepisy karne. Artykuł 106 wprowadza karę za niedopełnienie obowiązku terminowego zawarcia umowy ozarządzanie PPK. Zkolei art. 107 penalizuje niedopełnienie obowiązków zawarcia umowy oprowadzenie PPK, dokonywania wpłat do PPK, zgłaszania wymaganych danych oraz prowadzenia dokumentacji związanej zobliczaniem wpłat do PPK. Istotnym zpunktu widzenia pracodawców przepisem karnym jest art. 108, który przewiduje sankcje za nakłanianie do rezygnacji zoszczędzania wPPK. Przepisy rozdziału 17 wniniejszym komentarzu pominięto, ponieważ zawiera on jedynie zmiany winnych aktachprawnych.
W rozdziale 18 znajdują się przepisy doprecyzowujące, na jakich zasadach pracodawcy muszą prowadzić pracownicze programy emerytalne, aby zwalniało ich to zobowiązku tworzenia PPK. Komentowanej ustawy nie muszą bowiem stosować ci pracodawcy, którzy na dzień objęcia ich obowiązkiem jej stosowania prowadzą PPE dla co najmniej 25 proc. swoich pracowników zminimalną składką na poziomie 3,5 proc. wynagrodzenia.
Artykuł 134 zawiera harmonogram, kiedy – biorąc pod uwagę wielkość pracodawcy – pojawi się obowiązek stosowania przepisów ustawy. Dla podmiotów zatrudniających 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób obowiązek tworzenia PPK powstanie np. dopiero 1 stycznia 2020 r. Artykuł 136 ust. 1 wskazuje, dla jakich roczników tworzone są fundusze zdefiniowanej daty. Zkolei art. 144 pkt 4 określa, że pierwsze ponowne zapisanie wszystkich osób, które zrezygnowały zuczestnictwa w PPK, nastąpi od 1 kwietnia 2023 r., akolejny powtórny zapis będzie miał miejsce w2027 r.
Nowelizacja ustawy, która weszła wżycie w ostatnim tygodniu czerwca 2019 r., m.in. rozszerza katalog osób zatrudnionych, likwiduje ograniczenie 30-krotności wprzypadku odprowadzania wpłat do PPK, atakże wydłuża okres ważności deklaracji obniżenia wysokości wpłaty podstawowej. Szerszy komentarz do zmian, jakie wprowadziła ona wustawie opracowniczych planach kapitałowych, przedstawimy za miesiąc 22sierpnia.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama