Sukces był możliwy, bo ciężko pracując, nauczyliśmy się robić biznes, a nasza gospodarka stała się bardzo konkurencyjna. Właśnie ta kwestia – konkurencyjności – jest w tym roku głównym tematem powtarzanej przez DGP co roku i dziś ponownie oficjalnie startującej akcji „Nie ma przyszłości bez przedsiębiorczości”. Dlaczego? Bo konkurencyjność naszej gospodarki, naszych firm pogarsza się, a perspektywy są co najmniej niejasne. To nie pesymizm (jak można by uznać, patrząc na rosnący poziom życia i bardzo silne prosocjalne tendencje), lecz realia, w których działają firmy – także te najliczniejsze, z sektora MŚP – zalewane rzeką regulacji unijnych i krajowych, walczące z nieuczciwą konkurencją spoza UE i protekcjonizmem unijnych rywali, będące zakładnikami transformacji energetycznej, wikłane w sieć obowiązków związanych z ESG itd. itp.

O tych i innych problemach oraz o pomysłach na ich rozwiązanie – a są takie pomysły – rozmawiamy w ramach naszej akcji z ludźmi gospodarki: przedsiębiorcami, inwestorami, menedżerami. Oddajemy im głos. Słuchamy i zachęcamy do ich wysłuchania, bo to oni są autorami naszego sukcesu.

Z jednej z takich rozmów (dziś ją publikujemy) zaczerpnąłem tytuł tego tekstu: Najlepsze pięć minut może być przed nami. Może – o ile będziemy podejmować mądre decyzje. Niektóre musimy podjąć szybko. Jakie? Na to pytanie będziemy codziennie, począwszy od dziś, odpowiadać na naszych łamach w artykułach i wywiadach z prezesami i właścicielami przedsiębiorstw. Jeden z nich mówi wprost (i udowadnia na przykładach), że wkrótce czeka nas przełom. To będą decydujące kwartały i lata dla firm. Naszych, ale też dla unijnych. Albo będziemy się cieszyć szybkim rozwojem, albo zderzymy się ze ścianą i z kłopotami, jakie trudno nam sobie dziś wyobrazić. W najgorszym scenariuszu – Polska i Unia Europejska muszą się liczyć z ekonomicznym twardym lądowaniem, a nawet „powolną agonią”, o której pisze w opublikowanym kilka dni temu raporcie Mario Draghi, były prezes EBC.

Wrócimy do tego tematu w jednym z tekstów, które opublikujemy na finiszu naszej akcji, za miesiąc, czyli 16 października, w specjalnym wydaniu DGP. Autorami artykułów, wywiadów, komentarzy i felietonów będą w nim wyłącznie przedsiębiorcy i menedżerowie. Nie ma na rynku lepszej diagnozy i analizy ekonomicznej niż ta, która jest zbudowana z ich doświadczenia, wiedzy i intuicji. Nie ma też lepszego zestawu rekomendacji, co zrobić, żeby jednak najlepsze pięć minut wciąż było przed nami. ©℗