Czy za poziom naszej edukacji, warunki ekonomiczne albo miłosne porażki możemy obwiniać geny? Chcielibyśmy wierzyć, że możemy kierować własnym losem, jednak badania wskazują, że czynniki genetyczne wpływają istotnie na co najmniej niektóre z wyżej wymienionych sfer życia. Nie rozpaczajmy jednak – najnowsze ustalenia genetyki behawioralnej (genetyki zachowania) sugerują, że geny wchodzą w interakcje ze środowiskiem. A co za tym idzie – możemy tak wykorzystywać naszą sytuację, żeby osiągać najlepsze możliwe rezultaty.
Jeszcze przed przyjazdem do Polski zainteresowało mnie, co sprawia, że jesteście tak dobrzy w matematyce – od 2012 r. plasujecie się powyżej średniej dla krajów OECD w badaniach PISA. Jako behawiorystka z wykształcenia potraktowałam tę informację poważnie i zaczęłam zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje. Wśród wielu spostrzeżeń wyróżnia się jedno: zachowania czytelnicze. W Polsce czytanie jest kultywowane od najmłodszych lat, m.in. poprzez tworzenie listy lektur dla uczniów. Księgarnie, tradycyjne i internetowe, są popularne, pokazując, że nawyk czytania przetrwał nawet potężny wpływ ery cyfrowej.
Dlaczego czytanie ma znaczenie dla matematyki? Bo umiejętności matematyczne i czytelnicze mają wspólne czynniki – słabe wyniki w jednej dziedzinie mogą wskazywać na problemy w drugiej. Trwające rok badanie zespołu Paula T. Cirino z Uniwersytetu w Houston skupiało się na szukaniu powiązań w wynikach z matematyki i czytania wśród uczniów klasy pierwszej. Ich ustalenia potwierdzają pozytywny związek między bogatym słownictwem a umiejętnością liczenia i rozwiązywania problemów.
Pozostało
67%
treści
Reklama