Jak stwierdził Kent Walker, prezes Google’a i Alphabetu (spółka-matka) ds. globalnych, firma zostanie sygnatariuszem kodeksu z nadzieją, że będzie on „promował dostęp europejskich obywateli i przedsiębiorstw do bezpiecznych i najwyższej jakości narzędzi sztucznej inteligencji”. Na firmowym blogu zastrzegł jednocześnie, że „chociaż ostateczna wersja kodeksu jest bliższa wspieraniu europejskich celów innowacyjnych i gospodarczych” niż poprzednie projekty, to Google nadal obawia się, iż unijne rozporządzenie – akt o sztucznej inteligencji (AI Akt) i związany z nim kodeks mogą „spowolnić rozwój i wdrażanie AI w Europie”.
Wydawcy też mają zastrzeżenia do kodeksu AI
Zastrzeżenia do kodeksu – i tego, jak zabezpiecza ochronę praw autorskich – ma również Izba Wydawców Prasy (należy do niej Infor PL, wydawca DGP), o której propozycjach pisaliśmy w DGP 30 lipca. Tego samego dnia organizacje reprezentujące europejskich i światowych autorów, wykonawców, wydawców, producentów i inne podmioty praw autorskich wydały oświadczenie, w którym stwierdzają, że kodeks i towarzyszące mu dokumenty nie uwzględniają zasadniczych obaw sektora kreatywnego.
Ich zdaniem to „stracona szansa na zapewnienie realnej ochrony praw własności intelektualnej”. Alarmują, że wdrażanie modeli generatywnej AI „i systemów produkcji treści, które również w szerokim zakresie wykorzystują scraping, jest już w toku”, a „szkody i nieuczciwa konkurencja w sektorze kultury i sektorze kreatywnym są widoczne każdego dnia”.
Dlatego wzywają Komisję Europejską do ponownego rozpatrzenia tego pakietu wdrożeniowego – tak, by AI Akt spełniał „obietnicę ochrony europejskich praw własności intelektualnej”. Zachęcają też do działania w tym kierunku Parlament Europejski i państwa członkowskie.
Kto podpisał oświadczenie w sprawie kodeksu AI?
Oświadczenie podpisały m.in. Europejska Rada Wydawców (EPC), Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet (ENPA), Europejskie Stowarzyszenie Mediów Magazynowych (EMMA), Europejska oraz Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy (EFJ oraz IFJ), a także organizacje z branży audiowizualnej. Obecną wersję kodeksu opublikowano wprawdzie jako finalną, lecz nie została ona jeszcze uznana za odpowiednią przez KE ani przez Radę ds. Sztucznej Inteligencji, w której zasiadają przedstawiciele państw członkowskich UE (Radę ds. AI).
Ocena adekwatności kodeksu przez KE i wstępna lista jego sygnatariuszy mają zostać opublikowane w piątek 1 sierpnia. Od soboty 2 sierpnia będą zaś stosowane przepisy AI Aktu dotyczące modeli GPAI. Rok później unijny urząd ds. AI zacznie je wykonywać w odniesieniu do nowych modeli, a dwa lata później – w odniesieniu do istniejących. ©℗