Tak, w opisanej sytuacji są uzasadnione podstawy do pokrycia przez spółkę ze środków dotacji wydatków na nowy piec grzewczy – o ile zakup ten będzie dotyczył urządzenia, które zostanie zamontowane w obiekcie służącym edukacji przedszkolnej.
Przypomnijmy, że placówki takie jak niepubliczne przedszkola korzystają ze środków dotacyjnych przyznawanych z budżetów gmin. W tym celu gminy podejmują uchwały dotacyjne na podstawie upoważnienia ustawowego z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Przepis ten głosi, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania tego typu dotacji oraz „tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, (…) oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji”.
Z punktu widzenia pytania czytelnika kluczowy jest jednak art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Z jego treści m.in. wynika, że dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek. Mogą być one wykorzystane wyłącznie na:
„1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 prawa oświatowego, oraz zadania, o których mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2021 r. poz. 1212),
2) pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”.
Z art. 10 ust. 1 prawa oświatowego wynika zaś, że do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
„1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
3) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
4) zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej (...);
5) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych (…)”.
Skoro więc wspomniany art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansowaniu zadań oświatowych umożliwia finansowanie zadań organu prowadzącego właśnie dotyczących remontów czy zadań inwestycyjnych, to tym samym niepubliczne przedszkole jest uprawnione do wykorzystania dotacji na zakup nowego pieca grzewczego. Jest to bowiem wydatek związany z prowadzeniem przedszkola i w tym zakresie nie powinien zostać podważony przez gminę.
Podstawa prawna
•art. 35 ust. 1, art. 38 ust. 1 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2445)
•art. 10 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2245)