Jest kilka opłat produktowych, a każdą z nich rozlicza się na podstawie innych przepisów. Na swoistych zasadach rozliczają się wprowadzający produkty w opakowaniach. Inaczej przepisy dotyczą wprowadzających na rynek baterie i akumulatory, a jeszcze inaczej tych, którzy zajmują się olejami, smarami czy oponami. Odrębne regulacje dotyczą też wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Dla większości jednak taki sam jest termin na złożenie sprawozdania i wnoszenia opłaty produktowej: 15 marca. Wyjątkiem jest opłata produktowa za oleje, smary i opony, którą wnosi się do 31 marca.
W przepisach łatwo się pogubić, ale na szczęście jest możliwość rozliczenia się za pośrednictwem organizacji odzysku, w przypadku baterii i akumulatorów – poprzez podmiot pośredniczący, w przypadku zaś wprowadzania produktów w opakowaniach wielomateriałowych lub środków niebezpiecznych w opakowaniach – przez przystąpienie do porozumienia organizacji samorządu gospodarczego z marszałkiem województwa.
Przypominamy, że w przypadku wyboru rozliczenia z pomocą organizacji jest obowiązek zawarcia z nią umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Organizacja (za określoną opłatą) przejmuje wówczas obowiązki odzysku i recyklingu, które nie jest prosto wypełnić we własnym zakresie, a niekiedy jest to wręcz niemożliwe. Jeśli podmiot podpisał umowę z organizacją, to zajmuje się ona również sprawozdawczością przedsiębiorcy.
Pozostało
94%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama