Dlatego – jak przyznał resort – tylko w przypadku tego pierwszego pełnomocnictwa trzeba wybrać daninę. Podkreślił, że wprowadzenie takiego rozwiązania w UPL-1 byłoby niekorzystne dla obywateli.
Z pytaniem, dlaczego opcja wyboru podatków została zastosowana wyłącznie w formularzu UPL-1P, wystąpił do MF parlamentarzysta, który wskazał na różnice w wypełnianiu dwóch pełnomocnictw do podpisywania deklaracji składanych: w formie papierowej UPL-1P i w formie elektronicznej UPL-1. Ich wzory zostały określone w rozporządzeniu z 29 grudnia 2015 r.
Pełnomocnictwa składane do innego organu
W odpowiedzi ministerstwo odwołało się do art. 80a par. 2 ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o jego odwołaniu składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Stąd wynika konieczność wskazania w formularzu UPL-1P konkretnego podatku – wyjaśnił resort.
Dodał, że wyjątek od tej zasady dotyczy pełnomocnictw (papierowych lub w postaci elektronicznej) do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie. Wówczas bowiem umocowanie składa się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników (art. 80a par. 2a ordynacji podatkowej) albo szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (art. 80a par. 2c ordynacji podatkowej).
W konsekwencji – jak wyjaśniło MF – wzór formularza pełnomocnictwa UPL-1, w odróżnieniu do wzoru UPL-1P, „nie przewiduje konieczności wskazania podatku, dla którego jest składana deklaracja. Wzór ten ma uniwersalny charakter w tym znaczeniu, że odnosi się do deklaracji na każdy podatek, bez względu na to, w czyjej właściwości on pozostaje”. Ministerstwo zacytowało tu fragment komentarza do ordynacji podatkowej z 2024 r. (pod red. Leonarda Etela).
Wyjaśniło więc, że różnica w treści wzorów formularzy pełnomocnictw UPL jest związana ze sposobem składania deklaracji. Nałożenie obowiązku wskazywania konkretnego podatku w formularzu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) skutkowałoby wprowadzeniem rozwiązania niekorzystnego dla obywateli – podkreślił resort. Oznaczałoby bowiem konieczność składania większej liczby pełnomocnictw – odnośnie do każdego podatku.
Planowane zmiany
W odpowiedzi na drugie pytanie posła odnośnie do planowanych zmian dotyczących pełnomocnictw MF przyznało, że resort prowadzi prace koncepcyjne. Zastanawia się nad modyfikacją wzoru formularza pełnomocnictwa UPL-1 i zmianami dotyczącymi procesu ich składania i obsługi. Ministerstwo poinformowało, że rozważa też połączenie formularza UPL-1 i UPL-1P, co umożliwiłoby składanie deklaracji elektronicznych i papierowych na podstawie jednego pełnomocnictwa.
Dodatkowo MF myśli o automatyzacji procesu obsługi pełnomocnictw UPL-1, co wyeliminowałoby ich obsługę manualną. ©℗
Podstawa prawna
odpowiedź wiceministra finansów Jarosława Nenemana z 12 marca 2025 r. na interpelację poselską nr 8238
rozporządzenie ministra finansów z 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 562)
art. 80a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111)