statystyki

Barnier: Umowa o brexicie jest gotowa w 80 proc. [OPINIA]

autor: Michel Barnier02.08.2018, 07:19; Aktualizacja: 02.08.2018, 07:32
ajwiększe ryzyko związane z brexitem dotyczy wyspy Irlandii.

ajwiększe ryzyko związane z brexitem dotyczy wyspy Irlandii.źródło: ShutterStock

29 marca 2019 r. Wielka Brytania opuści Unię Europejską. Chociaż ubolewamy z tego powodu, szanujemy suwerenną decyzję Zjednoczonego Królestwa. Naszym zadaniem jest teraz uregulowanie procesu wyjścia Wielkiej Brytanii z instytucji i polityk UE. Musimy się też zastanowić nad przyszłością.

Po brexicie UE pozostanie ważnym podmiotem na arenie międzynarodowej, liczącym 440 mln obywateli, jedną z największych światowych gospodarek. Zjednoczone Królestwo było członkiem UE przez 45 lat. Kierujemy się wspólnymi wartościami i mamy wiele wspólnych interesów. Wielka Brytania, będąca członkiem grupy G7 i Rady Bezpieczeństwa ONZ, może być ważnym partnerem UE pod względem gospodarczym i strategicznym. W obecnej sytuacji geopolitycznej w naszym interesie leży nie tylko wzmacnianie roli UE na arenie światowej, ale także bliska partnerska współpraca z Wielką Brytanią.

Jak możemy osiągnąć nowe partnerstwo? Po pierwsze, musimy zapewnić, aby wyjście Wielkiej Brytanii z UE odbyło się w sposób uporządkowany. Umowa o wystąpieniu została uzgodniona w 80 proc. Ochronimy prawa ponad 4 mln obywateli unijnych mieszkających w Zjednoczonym Królestwie i obywateli brytyjskich w UE. To był nasz priorytet i jedna z głównych kwestii monitorowanych przez Parlament Europejski. Wielka Brytania zgodziła się wywiązać ze wszystkich swoich zobowiązań finansowych podjętych jako członek UE. Zjednoczone Królestwo pozostanie częścią jednolitego rynku i unii celnej do 31 grudnia 2020 r. Ten trwający 21 miesięcy okres przejściowy pozwoli przedsiębiorstwom i organom administracji dostosować się do nowych warunków.

80 proc. to jednak nie 100 proc. W dalszym ciągu musimy uzgodnić ważne kwestie, takie jak ochrona oznaczeń geograficznych. Dotyczy to ochrony lokalnych produktów spożywczych i rolnych, jak szkocka whisky czy parmezan, w których przypadku unijna ochrona przyniosła znaczne korzyści europejskim rolnikom i producentom. Musimy znaleźć rozwiązania dla brytyjskich terytoriów o specjalnym statusie, jak suwerenne bazy wojskowe na Cyprze, a także dla Gibraltaru, w którego sprawie toczą się negocjacje dwustronne między Hiszpanią a Wielką Brytanią.

Największe ryzyko związane z brexitem dotyczy wyspy Irlandii. Musimy zadbać o to, aby brexit nie stworzył twardej granicy między Republiką Irlandii a Irlandią Północną, oraz zabezpieczyć porozumienie wielkopiątkowe, które przyniosło pokój i stabilność w Irlandii Północnej. Obecnie współpraca i kontakty między Irlandią a Irlandią Północną odbywają się w ramach wspólnych ram UE. Ponieważ do jesieni 2018 r. nie będziemy wiedzieli, jak ułożą się przyszłe stosunki, w umowie o wystąpieniu musi się znaleźć rozwiązanie awaryjne. Zjednoczone Królestwo zgadza się z tym podejściem. Unia Europejska i Wielka Brytania stwierdziły, że lepsze rozwiązanie w przyszłych stosunkach może zastąpić rozwiązanie awaryjne. UE zaproponowała, aby Irlandia Północna pozostała we wspólnym obszarze regulacji dla towarów i ceł razem z resztą UE. Jesteśmy gotowi udoskonalić brzmienie naszej propozycji w porozumieniu z Wielką Brytanią.


Pozostało 47% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie