Wrzesień przyniósł największy spadek nastrojów konsumentów w tym roku - wynika z badania Ipsos. Przyczyniły się do niego m.in. obserwowane ostatnio niepokoje społeczne - jak spór wokół krzyża, protesty czy zapowiedzi strajków - informuje Ipsos.

Wskaźnik osiągnął wartość 87,2 pkt - poinformował w środę Ipsos.

We wrześniu pogorszyła się ocena zmian gospodarczych, które zaszły w ciągu ostatniego roku w Polsce. 41 proc. badanych przez Ipsos jest zdania, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sytuacja gospodarcza pogorszyła się, a 11 proc., że się poprawiła. W poprawę swojej sytuacji materialnej wierzy tylko 19 proc., zaś 52 proc. uważa, że nie ulegnie ona zmianie.

Mniejsze niż miesiąc temu obawy o tempo wzrostu cen

Z badania wynika także, że konsumenci mają trochę mniejsze niż miesiąc temu obawy o tempo wzrostu cen. Były one związane z zapowiedziami podwyżki podatku VAT.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 września 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.