Stołeczny ratusz zachęca przedsiębiorców i osoby prywatne do zakupu, posadzenia i pielęgnowania drzew. Warszawiacy będą mogli realnie wpływać na tereny zielone znajdujące się w pobliżu ich miejsca zamieszkania - uważa wiceprezydent stolicy Michał Olszewski.

Zarząd Zieleni m.st. Warszawy przygotował program, poprzez który chce zaangażować mieszkańców i przedsiębiorców w bezpośrednie kreowanie i rozwój miejskiej zieleni.

"Warszawiacy coraz mocniej chcą angażować się w tworzenie i adaptację otaczającej ich przestrzeni. Chcemy dać im tę możliwość. Dzięki współpracy z Zarządem Zieleni będą mogli realnie wpływać na tereny zieleni znajdujące się w pobliżu ich miejsca zamieszkania, pracy czy uczelni. Zieleń to przecież nasze wspólne dobro" - wskazał w poniedziałek na briefingu prasowym wiceprezydent Michał Olszewski.

"Zapraszamy do miliona drzew dla Warszawy również przedsiębiorców, którzy już się do nas zgłaszali i zaakcentowali wolę zaangażowania się w nasadzenia drzew na terenie Warszawy" - mówił dziennikarzom Olszewski.

Dodał, że - po pierwszych negocjacjach z firmami - wypracowana jest już "pewna" forma umowy, porozumienia, która miasto chce zaoferować wszystkim tym, którzy będą chcieli posadzić w Warszawie drzewa. Jak wyjaśnił, mogą być one sadzone na terenach wskazanych przez miasto bądź na terenach prywatnych. "Zarząd Zieleni będzie pomagał w fachowym, profesjonalnym podejściu do dokonania nasadzeń" - dodał.

Dyrektor Zarządu Zieleni Marek Piwowarski, podkreślił, że jego biuro "jako jednostka wiodąca w obszarze zieleni w stolicy, chce działać maksymalnie efektywnie". "Dlatego też będziemy gromadzić wiedzę, diagnozować, a następnie stosować rozwiązania poprawiające zieloną przestrzeń miasta" – dodał.

Piwowarski wyjaśnił, że w przypadku, gdy nasadzenia będą dotyczyć wydzielonego obszaru zieleni, po stronie przedsiębiorcy będą wszystkie trzy działania - zakup, posadzenie i pielęgnacja drzew. "W ten sposób stanie się on niejako sponsorem tego terenu" - wskazał.

W przypadku obszarów przyulicznych - jak mówił dyrektor Zarządu Zieleni - partnerzy zobowiązani będą do zakupu i posadzenia drzew; ich pielęgnacją zajmie się miasto. Dla sponsorów indywidualnych, osób prywatnych istnieje możliwość ograniczenia porozumienia do poniesienia przez nie jedynie kosztów zakupu drzewa - powiedział Piwowarski.

"Zachęcamy również, aby mieszkańcy i deweloperzy informowali nas o podejmowanych przez siebie +zielonych inicjatywach+ i nasadzeniach. Dla najaktywniejszych Zarząd Zieleni przygotuje specjalne wyróżnienia" – zachęcał Piwowarski.

Radny i przewodniczący stołecznej komisji rozwoju gospodarczego Mariusz Frankowski podkreślił, że bardzo liczy na zaangażowanie przedsiębiorców. "Ich partycypacja w tego typu przedsięwzięciach może przynieść jedynie korzyści. Z jednej strony dla samych firmy, które będą miały szansę zbudowania swojego ekologicznego wizerunku, z drugiej dla miasta, które zyska kolejne tereny zielone" - ocenił.

Swoje działania Zarząd Zieleni zamierza realizować przez partnerów społecznych – fundacje i stowarzyszenia. Do ich zadań należeć będzie m.in. prowadzenie marketingu bezpośredniego w tym m.in. propagowania idei współpracy z ZZW, prowadzenia działań edukacyjnych, rozpowszechniania informacji o programie, a także pozyskiwania środków finansowych.

Zasadź "Milion drzew" to akcja, w którą Warszawiacy mogą włączyć się także za pomocą aplikacji "Milion drzew". Uruchomiona został 22 marca i od tego czasu za jej pośrednictwem wskazano już miejsca dla nasadzenia niemal 4,1 tys. drzew. Aplikację można pobrać za pośrednictwem Google Play (na systemy Android), a także z App Store (iOS). (PAP)