Kierowcy w Katowicach mogą testować darmową aplikację Parkanizer, która wskazuje wolne miejsca parkingowe i doprowadza do nich. Pilotaż obejmuje krótką ulicę w strefie płatnego parkowania; dostawca rozwiązania liczy, że mieszkańcy uznają jego szersze zastosowanie za potrzebne.

Chodzi o element systemu informacji parkingowej, którego elementy w ub. roku zainstalowano w centrach Piekar Śląskich i Tarnowskich Gór. Zamontowane na miejscach parkingowych czujniki sprzężone są z aplikacją pokazującą dostępności miejsca w urządzeniu mobilnym. System może być uzupełniony o rozmieszczone na ulicach tablice zmiennej treści.

Pilotaż w Katowicach – prowadzony przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach (MZUiM) wraz z mieszczącą się w tym mieście firmę Parkanizer – obejmuje 22 miejsca postojowe na jednokierunkowej ulicy Podgórnej. Łączy ona ulice Dąbrowskiego z Wojewódzką w południowej części śródmieścia.

„Turkusowy kolor wskazuje na mapie w aplikacji, gdzie znajdują się wolne miejsca, a na szaro widać te zajęte. Stan miejsc postojowych można sprawdzić w dowolnym momencie. Jeśli aplikacja pokazuje brak wolnego miejsca, to kierowca po prostu nie skręci w Podgórną, bo będzie wiedział, że tam nie zaparkuje” - wyjaśniła kierująca Działem Nadzoru Systemów Parkowania MZUiM Marta Grabny.

Katowicką ul. Podgórną wybrano na pilotaż ze względu na pobliskie punkty usługowe, przychodnię, restauracje, uniwersytet i szereg urzędów. Dostawca rozwiązania wziął na siebie koszty zakupu i montażu czujników oraz oprogramowania.

„Chcemy dać katowiczanom możliwość przetestowania aplikacji i podzielenia się z nami opinią na jej temat. Liczymy, że włączenie się mieszkańców Katowic w testy, przesyłanie uwag i opinii co do działania systemu, pozwolą także precyzować oczekiwania w zakresie przyszłościowej potrzeby zastosowania tego rozwiązania, jako części miejskiego systemu inteligentnego transportu” - wyjaśnił kierownik projektu Parkanizer Maciej Lukas.

Bezpłatna aplikacja dostępna jest w systemach Android oraz iOS. Przy jej uruchomieniu konieczna jest zgoda na wykorzystanie sygnału GPS. Rotacja na miejscach parkingowych widoczna jest w aplikacji na żywo - z ok. 10-sekundowym opóźnieniem.

Rozwiązanie umożliwia wybór strefy parkingowej, do której chce się udać kierowca - wówczas wyświetlona może zostać aplikacja nawigacji, nad którą pokazywana jest dodatkowo liczba dostępnych miejsc u celu.

Aplikacja może być funkcjonalna też dla kierowców niepełnosprawnych. Przeznaczone dla nich miejsca są na mapie oznaczone; należy wybrać w aplikacji odpowiednie ustawienia. Z perspektywy zarządcy systemów parkowania system dostarcza danych, ile pojazdów, w jakich godzinach, i na jak długo parkuje na danym miejscu.

Pilotaż systemu w Katowicach będzie trwał do maja. Kolejnym miejscem testowania rozwiązania ma być Toruń.(PAP)