Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia MSWiA dotyczący przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakom ochotniczej straży pożarnej.
"Przyjęte w projekcie regulacje precyzują, że prawo do rekompensaty przysługuje w przypadku zdarzeń zarejestrowanych w Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, pozostawiając bez zmian dotychczasowy tryb przyznawania tego świadczenia strażakom OSP" – wskazano w uzasadnieniu do projektu.
Kiedy przysługuje rekompensata?
Zgodnie z nowymi przepisami, rekompensata będzie dotyczyła wypadków, które wydarzą się podczas zarejestrowanych działań ratowniczych, akcji, szkoleń lub ćwiczeń.
Nowe przepisy wejdą w życie 8 września 2024 r.
Zgodnie z ustawą o Ochotniczych Strażach Pożarnych, rekompensata przysługuje strażakowi OSP, jeśli doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku. Świadczenie jest naliczane za czas niezdolności do pracy, za który strażak OSP nie otrzymał wynagrodzenia, zasiłku chorobowego ani świadczenia rehabilitacyjnego na podstawie innych przepisów.
Rekompensata przysługuje za każdy dzień niezdolności do pracy w wysokości 1/30 minimalnego wynagrodzenia za pracę. Świadczenie ustala i wypłaca właściwy komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej na wniosek strażaka OSP. Nowy wzór wniosku zostanie określony w załączniku do rozporządzenia.