Godzinami stoimy w korkach, bo władze polskich miast nie mają strategii budowy systemu transportowego i marnotrawią miliardy złotych – ostrzega Najwyższa Izba Kontroli.
Inspektorzy NIK sprawdzili, w jaki sposób w latach 2004 – 2009 wydawano pieniądze na komunikację w ośmiu polskich miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy, Krakowie, Szczecinie i Lublinie. – Nasza ocena jest negatywna, bo inwestycje są opóźniane, a władze niewiele robią, aby mieszkańcy przesiadali się do transportu publicznego – mówi rzecznik NIK Paweł Biedziak.
Skrajnym przykładem zapóźnień jest stolica. Od sześciu lat nie powstał tu żaden most czy trasa łącząca dzielnice miasta. Start budowy mostu Północnego łączącego Tarchomin z Bielanami był odkładany od 2003 r.
Ale najgorsze, co wynika z raportu NIK, to to, że miasta nie mają planów, jak z głową poprawiać sytuację. Kontrolerzy w każdym z ratuszów odnaleźli strategię rozwoju komunikacji. Tyle że wszystkie, ich zdaniem, nierzetelne. – Nie opracowano do nich planów operacyjnych z trybem i terminami wykonania poszczególnych zadań. To zbiory pobożnych życzeń – tłumaczy Biedziak. Raport nie pozostawia kierowcom złudzeń: sytuacja szybko nie ulegnie poprawie. W większości kontrolowanych miast nawet 30 proc. arterii wymagała natychmiastowych remontów. Dlatego mimo rosnących wydatków na transport (od 2004 do 2008 r. o 140 proc.) nie daje się odczuć poprawy. Zdaniem inspektorów kwoty wydawane na transport są dalekie od potrzeb, a w dodatku są miasta, które nie potrafią wydać tego, co mają: Lublin wydaje zaledwie 63 proc., a Szczecin 73 proc. środków przeznaczonych na poprawę stanu dróg.
Zdaniem NIK katastrofą jest stan taboru komunikacji miejskiej, szczególnie tramwajów i trolejbusów. Choć pomagają one uniknąć korków, władze lekceważą tę alternatywę. W kontrolowanych miastach w 2003 r. połowa wagonów miała więcej niż 20 lat. Dziś ten odsetek sięga ponad 70 procent.
Niekonsekwentnie i bez planu miasta budują również ścieżki rowerowe. Zajmują one mniej niż 1 proc. sieci komunikacyjnej.