Najdroższą firmą rosyjskiego segmentu internetu (Runetu) jest koncern internetowy Yandex - ocenia rosyjskie wydanie "Forbesa" w opublikowanym w środę rankingu. Wartość Yandexu to 12,8 mld USD. Drugie miejsce wśród najdroższych firm zajęła grupa Mail.ru.

20 firm, które obejmuje ranking "Forbesa" to podmioty, które powstały na rynku rosyjskim, działające głównie na nim i od początku stawiające na biznes w internecie. Teraz ponad połowa ich zysków pochodzi z działalności online. Ranking nie obejmuje jednak rosyjskiego biznesu koncernów zagranicznych.

Yandex, który w zeszłym roku obchodził 20-lecie istnienia, to popularna w Rosji i wielu krajach poradzieckich wyszukiwarka internetowa oraz szereg serwisów oferujących różnego rodzaju usługi: transportowe, finansowe, dostępu do map online, a także reklamowe. Wyszukiwarka Yandex zajmowała w zeszłym roku 51 proc. rosyjskiego rynku, a na drugim miejscu była największa na świecie wyszukiwarka Google. Szefem koncernu Yandex jest Arkadij Wołoż. Według "Forbesa" na reklamie internetowej Yandex zarobił 63,5 mld rubli (ponad 1,1 mld USD) w ciągu trzech kwartałów 2017 roku. Zysk ze sprzedaży reklamy jest głównym źródłem dochodów koncernu.

Latem zeszłego roku Yandex i Uber poinformowały o połączeniu działalności w obszarze usług współdzielenia przejazdów na rynku rosyjskim oraz w Kazachstanie, Azerbejdżanie, Armenii, na Białorusi i w Gruzji. Transakcję zaakceptowały w listopadzie służby antymonopolowe i powinna być ona sfinalizowana w tym roku. Oprócz tego Yandex uruchomił w ciągu minionego roku nowy algorytm wyszukiwarki o nazwie Korolow i zaprezentował Alisę - inteligentego asystenta głosowego.

Wartość drugiej najdroższej firmy w Rosji, grupy Mail.ru, "Forbes" szacuje na 6,86 mld USD. Mail.ru to usługa darmowej poczty e-mail, bardzo popularne serwisy społecznościowe VKontakte i Odnoklassniki. Firma rozszerza portfel aktywów i zajmuje obecnie 41 proc. na rynku dostaw jedzenia online. Uruchomiła międzynarodową platformę handlową Pandao, a w styczniu br. ogłosiła o nabyciu holdingu cybersportowego ESforce. Mail.ru została założona w 1998 roku, jej dyrektorem generalnym jest Boris Dobrodiejew.

Pierwszą trójkę najdroższych firm Runetu zamyka serwis ogłoszeń internetowych Avito. Jego wartość szacowana jest na 2,7 mld USD. Co miesiąc korzystają z serwisu 32 miliony ludzi. Zysk Avito wzrósł w ciągu roku o 83 proc., do 7,16 mld rubli (126 mln USD).

Czwarte, piąte i szóste miejsce w rankingu zajęły firmy zajmujące się handlem internetowym (sklepy internetowe): Wildberries, Lamoda i grupa Ozon. Pierwszą dziesiątkę zamyka serwis geolokacji 2Gis.

Wśród 20 firm w rankingu znalały się także serwisy związane z podróżami (Biletix, Aviasales), serwisy ogłoszeń o pracę (HeadHunter, Superjob), e-learningiem (nauką języków- SkyEng), filmami online (ivi.ru) i serwis randkowy Mamba.

"Forbes" ocenia, że najwięksi gracze Runetu podążają podobną drogą, jak internetowi giganci z USA - Google czy Facebook. Aktywnie skupują niszowe projekty, by tworzyć "ekosystemy" obejmujące wszystkie sfery życia Rosjan - od zamawiania online jedzenia i taksówek do sportów elektronicznych.

Z Moskwy Anna Wróbel (PAP)