W projekcie przewidziano dwa podstawowe sposoby dokonywania zgłoszenia centralnego. Po pierwsze, będzie to możliwe na dotychczasowych zasadach, tj. bezpośrednio u świadczeniodawcy, w tym osobiście, telefonicznie albo z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Drugim sposobem ma być zapis poprzez Indywidualne Konto Pacjenta (IKP). Zgłoszenia centralnego dotyczącego odwołania wizyty przez świadczeniobiorcę będzie można dokonać za pośrednictwem asystenta głosowego (voicebota).
Wspólny dla wszystkich placówek wykaz oczekujących zastąpi dotychczasowe, indywidualne listy prowadzone w gabinetach. Pacjenci będą mogli sprawdzić prognozowany czas oczekiwania oraz terminy dostępne w różnych placówkach.
Na pierwszym etapie rejestracja obejmie świadczenia z zakresu kardiologii oraz programy profilaktyki raka szyjki macicy i raka piersi. Kolejne zakresy świadczeń będą włączane sukcesywnie. Po 1 lipca 2026 r. system ma być obowiązkowy – placówki będą musiały przekazywać do niego swoje harmonogramy przyjęć. W przypadku niewywiązywania się z tego obowiązku Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł wstrzymać finansowanie świadczeń.
Projekt jest efektem programów pilotażowych realizowanych od 2022 r., które potwierdziły możliwość wdrożenia centralnego systemu w skali kraju. Rozwiązanie ma ułatwić zarządzanie kolejkami. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt przyjęty przez Radę Ministrów