Rynek pracy i funkcjonowanie przedsiębiorstw wciąż się zmieniają. Mają na to wpływ między innymi automatyzacja pracy, zmiany demograficzne czy zrównoważony rozwój. Eksperci i pracodawcy biorący udział w branżowych badaniach Bilans Kapitału Ludzkiego zastanawiali się, w jakie kompetencje warto inwestować, by mimo ciągłych zmian pozostać atrakcyjnym na rynku pracy.

Jakie są obecnie największe potrzeby kompetencyjne pracodawców?

Posiadanie pożądanych kompetencji, czyli tzw. hot skills to bardzo dobre uzupełnienie kompetencji specjalistycznych, specyficznych dla danych branż.

Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwraca uwagę, że mimo niskiego bezrobocia obecnie znalezienie nowej pracy zajmuje od kilku miesięcy do nawet roku. – Rekruterzy otrzymują setki CV osób, które nie pasują do danego stanowiska, a poszukujący nowego zatrudnienia frustrują się, że proces rekrutacji trwa długo i nie kończy się sukcesem. Inwestowanie w rozwój kompetencji szczególnie poszukiwanych przez pracodawców może znacząco pomóc w odnalezieniu się na współczesnym rynku pracy – mówi Zadura.

Uniwersalny, ogólny i aktualnie obowiązujący bez względu na specyfikę branży zestaw szczególnie ważnych kompetencji to:

  • umiejętność posługiwania się narzędziami informatycznymi,
  • budowanie i rozwijanie relacji biznesowych, w tym negocjacje i komunikacja, śledzenie nowości w branży (w tym: trendów, technologii),
  • wiedza prawna i regulacyjna oraz znajomość branży – procesów, technik, materiałów i ich właściwości.

Które kompetencje zyskają na znaczeniu w przyszłości?

Według analizy ekspertów w przyszłości na znaczeniu zyskają między innymi:

  • kompetencje cyfrowe:
  • digital marketing,
  • cyberbezpieczeństwo,
  • kreatywność w projektowaniu,
  • kompetencje z obszaru planowania i zarządzania, np.:
  • zarządzanie zmianą – planowanie i wdrażanie zmian,
  • dbanie o przestrzeganie przepisów i regulacji,
  • skuteczne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi,
  • kompetencje z obszaru zrównoważonego rozwoju:
  • wiedza z zakresu ochrony środowiska,
  • umiejętność planowania działań proekologicznych,
  • wiedza o regulacjach środowiskowych,
  • kompetencje z obszaru komunikacji, nawiązywania współpracy i relacji,
  • kompetencje z obszaru rozwoju, twórczości i kreatywności.

Dlaczego kompetencje społeczne są tak ważne na rynku pracy?

Prof. Barbara Worek z Uniwersytetu Jagiellońskiego zwraca uwagę, że bardzo ważne są kompetencje miękkie. –Stanowią fundament, na którym pracownik może budować swoją karierę zawodową w różnych sektorach. W dzisiejszym zmiennym środowisku pracy te kompetencje są niezwykle cenne, ponieważ pozwalają na elastyczne reagowanie na nowe wyzwania. Uzupełnienie ich o specjalistyczną wiedzę branżową sprawia, że pracownik staje się bardziej wszechstronny i konkurencyjny, co zwiększa jego szanse na sukces zawodowy niezależnie od branż – tłumaczy prof. Worek.

Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości