Dotyczy to przypadków, gdy działał na zlecenie innego przedsiębiorcy i celowo zawiadomił o naruszeniu prawa, które nie miało miejsca.Może to dla niego oznaczać nie tylko utratę ochrony, lecz także konieczność naprawienia wyrządzonej szkody.

Nietrudno sobie wyobrazić, że ktoś zgłasza naruszenie prawa tylko po to, żeby wywołać lawinę działań skutkujących np. spowolnieniem procesów w danej firmie czy odsunięciem pewnych osób od kluczowych projektów lub po prostu zepsuciem atmosfery. Inicjatorami takiego zachowania mogą być podmioty prowadzące konkurencyjną wobec danego przedsiębiorcy działalność.

Hipotetyczna sytuacja, w której zgłoszenie paraliżuje proces projektowy, jest niewykluczona, a potencjalne obiekty takich działań (a więc wszystkie podmioty zobowiązane do posiadania procedury zgłoszeń wewnętrznych zgodnie z ustawą z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów; Dz.U. poz. 928; dalej: ustawa) muszą wiedzieć, jak przeciwdziałać tego typu nieuczciwym praktykom i jakie konsekwencje mogą wyciągnąć wobec nieuczciwych zgłaszających.

Zgłoszenia wewnętrzne

Przypomnijmy, że zgłoszenie wewnętrzne to ustne lub pisemne przekazanie podmiotowi prawnemu informacji o naruszeniu prawa. To, czy dane działanie lub zaniechanie jest naruszeniem prawa w rozumieniu ustawy, zależy od tego, czy dotyczy zakresu wskazanego w art. 3 ust. 1 ustawy, chyba że dany podmiot prywatny rozszerzył ten katalog o inne kategorie.

Jeśli osoba dokonująca zgłoszenia jest sygnalistą (spełnia warunki określone w definicji zawartej w art. 4 ustawy) i podała adres do kontaktu, podmiot prawny ma siedem dni od dnia jego otrzymania na potwierdzenie jego przyjęcia. Istotne jest zbadanie „kontekstu związanego z pracą”, który w zasadzie będzie czynnikiem odróżniającym sygnalistę od innego zgłaszającego nieprawidłowości. Sformułowanie to jest rozumiane w ustawie szeroko, tzn. obejmuje nie tylko pracowników, lecz także np. zleceniobiorców, kontraktorów, lub też osoby pełniące funkcję w danym podmiocie. „Kontekst związany z pracą” dotyczy zarówno obecnych, przyszłych, jak i przeszłych działań. Chodzi więc o działania, które nie tylko zostały już podjęte, lecz także te dopiero planowane, a mogące być niezgodne z prawem.

Później konieczne jest podjęcie działań następczych, np. postępowania wyjaśniającego. Podmiot prawny ma maksymalnie trzy miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej o planowanych lub podjętych działaniach następczych i powodach takich działań.

Skutki nadużycia

Ustawa wskazuje w art. 6, że sygnalista, który nie miał uzasadnionych podstaw sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia, nie podlega ochronie opisanej w rozdziale 2 ustawy. Przypomnijmy, że przepisy w nim zawarte stanowią, że wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań. Ponadto takie nieuzasadnione zgłoszenie może również stanowić naruszenie dóbr osobistych, a osoba, której dobra zostały naruszone, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym.

Poza regulacjami wynikającymi z ustawy warto rozważyć, czy nadużycie zgłoszenia wewnętrznego może rodzić konsekwencje na podstawie ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233; dalej: u.z.n.k.). Artykuł 3 tej ustawy precyzuje, czym są czyny nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w tym samym artykule wskazuje katalog otwarty działań, które mogą stanowić czyny nieuczciwej konkurencji. Celowe dokonanie nieprawdziwego zgłoszenia z pewnością jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy. Takie zgłoszenie podjęte w związku z działalnością gospodarczą jest szkodliwe dla innego przedsiębiorcy.

Roszczenia przysługujące przedsiębiorcy, którego interes został zagrożony lub naruszony, są ogólnie opisane w art. 18 u.z.n.k. Zgodnie z jego ust. 1 w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

  • zaniechania niedozwolonych działań;
  • usunięcia skutków niedozwolonych działań;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
  • naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Odpowiedzialność za fałszywe zgłoszenie nie ogranicza się jedynie do relacji między osobą, której dotyczy zgłoszenie, a sygnalistą, lecz także między przedsiębiorcami, tj. tym zatrudniającym osobę, której dotyczy zgłoszenie, a tym, na którego zlecenie działa sygnalista. Oznacza to, że odpowiedzialność na podstawie przepisów o nieuczciwej konkurencji może ponosić przedsiębiorca, który polecił dokonanie fałszywego zgłoszenia.

Podsumowanie

Można się spodziewać, że fałszywe zgłoszenia okażą się jedną z nieuczciwych praktyk stosowanych na rynku. Dlatego warto podejść do wpływających informacji w sposób ostrożny, ale nie zakładać z góry, że są one fałszywe. Strach przed nieuczciwymi działaniami nie powinien powodować, że przedsiębiorcy stracą z pola widzenia sens procedury zgłoszeń wewnętrznych. Warto pamiętać, że zgłoszenia, nawet te fałszywe, mogą pozwolić na wykrycie nieprawidłowości. Prawidłowe i sprawne przeprowadzenie działań następczych może się okazać kluczowe. Im szybciej i dokładniej dany podmiot zweryfikuje otrzymane zgłoszenie, tym prędzej może oczyścić daną osobę z zarzutów lub wyciągnąć wobec niej konsekwencje. W sytuacjach kryzysowych warto zaangażować wyspecjalizowany podmiot, który ułatwi przedsiębiorcy podjęcie właściwych działań, w szczególności gdy w grę może wchodzić czyn nieuczciwej konkurencji.

!Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Celowe dokonanie nieprawdziwego zgłoszenia z pewnością jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy.

Z kolei ci przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na fałszywe zgłoszenie w celu walki z konkurencją, czasem nie zdają sobie sprawy z konsekwencji, jakie mogą zostać wobec nich wyciągnięte. Odpowiedzialność za fałszywe zgłoszenie nie wynika jedynie z przepisów o ochronie sygnalistów, lecz także z innych aktów prawnych m.in. z u.z.n.k.

PCS Paruch Chruściel Schiffter Stępień Kanclerz | Littler

Polecamy: „Sygnaliści w biurze rachunkowym”

https://sklep.infor.pl/sygnalisci-w-biurze-rachunkowym.html?utm_source=gazetaprawna.pl&utm_medium=link-promocyjny-artykuly&utm_campaign=sygnalisci-w-biurze-rachunkowym-id102918

Polecamy: „Sygnaliści w firmie. Przewodnik dla pracodawcy”

https://sklep.infor.pl/sygnalisci-w-firmie-przewodnik-dla-pracodawcy.html?utm_source=gazetaprawna.pl&utm_medium=link-promocyjny-artykuly&utm_campaign=sygnalisci-w-firmie-przewodnik-dla-pracodawcy-id102851

Polecamy: „Sygnaliści w administracji publicznej. Procedura dla pracodawcy”

https://sklep.infor.pl/sygnalisci-w-administracji-publicznej-przewodnik-dla-pracodawcy.html?utm_source=gazetaprawna.pl&utm_medium=link-promocyjny-artykuly&utm_campaign=sygnalisci-w-administracji-publicznej-przewodnik-dla-pracodawcy-id102852