"Jeśli mówimy o mobilności jako jednym z priorytetów Unii Europejskiej, jeśli mówimy o wschodnim wymiarze mobilności, o Partnerstwie Wschodnim, to powiedzmy sobie jasno, że bez znajomości języków obcych mamy przed sobą istotne przeszkody" - powiedziała Hall.
Minister edukacji przypomniała także, że dobra znajomość języków obcych nie tylko umożliwia naukę lub kontynuowanie jej za granicą, nie tylko pomaga podjąć pracę za granicą i jest pomocna w pracy w kraju, ale także pozwala na szersze uczestnictwo w kulturze. "Gdy przemieszczamy się po Europie, możemy głębiej uczestniczyć w życiu innych krajów, innych narodów" - przekonywała.
Na korzyści z nauki języków obcych zwracała też uwagę komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży UE Androulla Vassiliou, w specjalnym przesłaniu do uczestników konferencji. Odtworzone zostało ono z nagrania podczas uroczystego otwarcia konferencji w Starej Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.
"Zachęcamy wszystkich, by uczyli się jak największej liczby języków, to owocuje wzajemnym szacunkiem, poprawia komunikację i zrozumienie. Znajomość języków obcych ułatwia mobilność, ale też wspiera integrację, demokrację w naszym wielkim, zróżnicowanym, obywatelskim społeczeństwie europejskim" - powiedziała Vassiliou.
Komisarz przytoczyła czeskie przysłowie, które mówi, że ten, kto zna tylko jeden język, żyje tylko raz, a ten, kto zna ich kilka, żyje kilka razy.
Potrzeba sprawnej komunikacji w językach obcych jest od wielu lat priorytetem edukacyjnym Unii Europejskiej. Jest też jednym z kluczowych zagadnień polskiego przewodnictwa w Radzie UE w obszarze edukacji.
Głównym celem rozpoczętej w środę w Warszawie dwudniowej konferencji "Kompetencje językowe podstawa sukcesu zawodowego i społecznego w Europie" jest pokazanie, w jaki sposób znajomość języków obcych przyczynia się do zwiększania szans na odniesienie sukcesu w życiu zawodowym i społecznym w Europie.
Jak podają organizatorzy konferencji, co drugi Europejczyk deklaruje, że potrafi porozumiewać się w języku obcym. Obecnie 90 proc. uczniów szkół podstawowych we wszystkich państwach członkowskich UE poświęca nauce języka angielskiego co dziesiątą godzinę spędzoną w szkole; w szkole średniej - już co piątą.
Znajomość języków obcych nie sprowadza się jednak tylko do języka angielskiego. W europejskich szkołach nauczanych jest 458 języków państwowych, regionalnych i nieterytorialnych (jednym z języków nieterytorialnych używanych w Europie jest język romski).
Konferencję zorganizowało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy m.in. z przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w Polsce. Uczestniczy w niej ok. 350 specjalistów z Polski i zagranicy, wśród nich przedstawiciele świata nauki i biznesu.
Uczestnicy konferencji poruszać będą takie zagadnienia jak: nabywanie kompetencji językowych i międzykulturowych w ramach edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej, czy wykorzystywanie znajomości języków obcych zarówno do porozumiewania się, jak i wspierania integracji społecznej. Zajmą się także wpływem sytuacji na rynku pracy na wzrost zapotrzebowania na usługi językowe, a także na konieczność bliższej współpracy między sektorami biznesu i edukacji.
Efektem debaty ma być przyjęcie w drugim dniu konferencji deklaracji końcowej, w której zostaną zawarte zalecenia w sprawie rozwoju polskiej i europejskiej polityki językowej oraz rekomendacje dotyczące przyszłej generacji programów edukacyjnych UE na lata 2014-2020.
Konferencja jest jednym z wydarzeń związanych z polskim przewodnictwem w Radzie Unii Europejskiej.