Rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 144; dalej; nowe rozporządzenie) weszło w życie 22 stycznia 2022 r. i generalnie po raz pierwszy stosuje się je do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2022 r. Jednak od tej zasady przewidziano wyjątki.
Od razu czy później
Pierwszy dotyczy elektronizacji sprawozdawczości budżetowej jednostek organizacyjnych JST. Z par. 12 ust. 4 nowego rozporządzenia wynika, że kierownicy jednostek albo kierownicy jednostek obsługujących przekazują do zarządu JST sprawozdania w formie dokumentu elektronicznego. Ale uwaga, nowy przepis zastosujemy po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za 2022 r. (par. 20 nowego rozporządzenia). Zatem na przygotowanie się do pełnej elektronizacji w sprawozdawczości budżetowej dano więcej czasu niż początkowo zakładano. Niestety może się to okazać złudne, bo jednocześnie z początkiem roku weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 20 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2431), a tam takiego przesunięcia w czasie nie przewidziano, o czym piszemy dalej, na s. D7. Zgodnie z jego przepisami jedyną dopuszczalną formą przekazywania sprawozdań zarządowi JST jest postać elektroniczna. I ma być ona zastosowana już do sprawozdań w zakresie operacji finansowych za I kwartał 2022 r. Tym samym choć rozporządzenie w zakresie sprawozdań budżetowych nie każe przyspieszać, to może stać się tak z automatu. Trudno bowiem sobie wyobrazić, że jak już jednostka będzie miała wszelkie narzędzia do korzystania z postaci elektronicznej, to pozostanie przy papierowej. Choć z prawnego punktu widzenia wykluczyć tego nie można, bo w tym roku decyzja odnośnie sprawozdań budżetowych jednostek organizacyjnych wciąż należy do zarządów JST.
Reklama
Stare prawo wciąż stosowane

Reklama
Nadal bowiem do miesięcznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za styczeń, marzec, czerwiec, wrzesień, listopad i grudzień 2022 r., kwartalnych Rb-28NWS za I i II kwartały 2022 r., kwartalnych sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50 za I, II i III kwartały 2022 r. i kwartalnych sprawozdań Rb-34S za IV kwartał 2022 r. (par. 21 nowego rozporządzenia) stosujemy par. 12 ust. 4 w brzemieniu rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1564; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 964 - dalej: stare rozporządzenie). A ono zakłada, że sprawozdania w zakresie JST sporządza się w formie elektronicznej, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych jednostek organizacyjnych JST, ponieważ formę przekazania właśnie tych sprawozdań określa zarząd JST.
Struktury już dostępne
Na stronie MF pojawiła się informacja, że struktury danych sprawozdań jednostkowych i zbiorczych przekazywanych w formie dokumentu elektronicznego, o których mowa w par. 23 ust. 3 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie JST wraz z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami JST BeSTi@ dostępne są na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/. Jeśli więc zarząd JST wskaże formę elektroniczną sprawozdań jednostkowych, to wtedy te struktury będą mieć do nich zastosowanie już teraz.
Inne zastrzeżenia
Kolejny wyjątek wskazano w par. 22-24 nowego rozporządzenia. Dokładnie to, że stosuje się je do rocznego sprawozdania Rb-PDP za 2021 r. oraz korekt tego sprawozdania za 2021 r. Ale już do rocznego sprawozdania Rb-27S za 2021 r. oraz korekt tego sprawozdania za 2021 r. stosuje się przepisy starego rozporządzenia (z uwzględnieniem par. 3 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 37 do niego). Do pozostałych sprawozdań i korekt sprawozdań za okresy sprawozdawcze 2021 r. też stosuje się przepisy dotychczasowe. Podobnie robi się też w przypadku korekt rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-PDP za 2020 r. i lata wcześniejsze. Co ważne, zgodnie z par. 24 nowego rozporządzenia kwartalne sprawozdania Rb-34 będą sporządzane po raz pierwszy za I kwartał 2023 r.
Co jeszcze nowego
Przeanalizujmy, co jeszcze istotnego zmieniło się w porównaniu ze starym rozporządzeniem, jeśli chodzi o budżet państwa i JST. Pomijamy zmiany dotyczące sprawozdań w zakresie budżetu UE.

jst

Zmieniono wzór sprawozdania Rb-27S poprzez likwidację kolumny „dochody otrzymane”. JST miały liczne wątpliwości w zakresie ujmowania należności, dlatego doprecyzowano dotychczasowe brzmienie opisu. I tak w kolumnie „Należności” wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty) powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, ale po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie tej wykazuje się również zaległości podatkowe zabezpieczone hipoteką. W kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych. Doprecyzowano również brzmienie opisu dochodów wykonanych. W załączniku 37 dodano też pkt. 3 w par. 3 ust. 2 i uwzględniono sposób wykazywania udziałów JST w opłacie od napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml. Dostosowano RB-27S do przepisów ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119).
Zmieniono także instrukcję sporządzania Rb-PDP, a także jego wzór. Nie ma już w nim kolumny 2a. Jest to następstwo zmian wprowadzonych w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1672; ost. zm Dz.U. z 2021 r. poz. 1927).

budżet państwa

Nowością jest Rb-34, ale jak wspomnieliśmy, jest jeszcze sporo czasu na jego zastosowanie. Jest to sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 11a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2270). Wzór sprawozdania określono w załączniku nr 23 do rozporządzenia. Sporządza się je narastająco za kolejne kwartały roku budżetowego. W rozdziale 7 załącznika 35 do nowego rozporządzenia zamieszczono instrukcję sporządzania Rb-34, a także uzupełniono terminarz przekazywania sprawozdań w zakresie budżetu państwa w załączniku nr 39 do rozporządzenia. W ten sposób uwzględniono obowiązki sprawozdawcze nałożone na podstawie zmiany przepisów na państwowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) i posiadające dochody własne.
Pozostałe kwestie
W pozostałym zakresie nowe rozporządzenie nie odbiega radykalnie od starego. Doprecyzowano w nim tylko jeszcze regulacje dotyczące sprawozdań o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych i urzędów skarbowych. Uaktualniono też przepisy w związku z uchyleniem opłaty komorniczej. Ponadto dodano par. 479-480 klasyfikacji w instrukcji sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w odniesieniu do wynagrodzeń nauczycieli. ©℗
poleca