Tylko pozornie. Bo choć jednostkom organizacyjnym JST dano zdecydowanie więcej czasu na przygotowanie się do niej, to zarządy już teraz mogą wybrać elektroniczną postać raportów. Może je do tego także skłonić nowy obowiązek stosowania tylko takiej formy do sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 144; dalej; nowe rozporządzenie) weszło w życie 22 stycznia 2022 r. i generalnie po raz pierwszy stosuje się je do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2022 r. Jednak od tej zasady przewidziano wyjątki.
Od razu czy później
Pierwszy dotyczy elektronizacji sprawozdawczości budżetowej jednostek organizacyjnych JST. Z par. 12 ust. 4 nowego rozporządzenia wynika, że kierownicy jednostek albo kierownicy jednostek obsługujących przekazują do zarządu JST sprawozdania w formie dokumentu elektronicznego. Ale uwaga, nowy przepis zastosujemy po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za 2022 r. (par. 20 nowego rozporządzenia). Zatem na przygotowanie się do pełnej elektronizacji w sprawozdawczości budżetowej dano więcej czasu niż początkowo zakładano. Niestety może się to okazać złudne, bo jednocześnie z początkiem roku weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 20 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2431), a tam takiego przesunięcia w czasie nie przewidziano, o czym piszemy dalej, na s. D7. Zgodnie z jego przepisami jedyną dopuszczalną formą przekazywania sprawozdań zarządowi JST jest postać elektroniczna. I ma być ona zastosowana już do sprawozdań w zakresie operacji finansowych za I kwartał 2022 r. Tym samym choć rozporządzenie w zakresie sprawozdań budżetowych nie każe przyspieszać, to może stać się tak z automatu. Trudno bowiem sobie wyobrazić, że jak już jednostka będzie miała wszelkie narzędzia do korzystania z postaci elektronicznej, to pozostanie przy papierowej. Choć z prawnego punktu widzenia wykluczyć tego nie można, bo w tym roku decyzja odnośnie sprawozdań budżetowych jednostek organizacyjnych wciąż należy do zarządów JST.
Stare prawo wciąż stosowane
Nadal bowiem do miesięcznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za styczeń, marzec, czerwiec, wrzesień, listopad i grudzień 2022 r., kwartalnych Rb-28NWS za I i II kwartały 2022 r., kwartalnych sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50 za I, II i III kwartały 2022 r. i kwartalnych sprawozdań Rb-34S za IV kwartał 2022 r. (par. 21 nowego rozporządzenia) stosujemy par. 12 ust. 4 w brzemieniu rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1564; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 964 - dalej: stare rozporządzenie). A ono zakłada, że sprawozdania w zakresie JST sporządza się w formie elektronicznej, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych jednostek organizacyjnych JST, ponieważ formę przekazania właśnie tych sprawozdań określa zarząd JST.
Struktury już dostępne
Na stronie MF pojawiła się informacja, że struktury danych sprawozdań jednostkowych i zbiorczych przekazywanych w formie dokumentu elektronicznego, o których mowa w par. 23 ust. 3 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie JST wraz z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami JST BeSTi@ dostępne są na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/. Jeśli więc zarząd JST wskaże formę elektroniczną sprawozdań jednostkowych, to wtedy te struktury będą mieć do nich zastosowanie już teraz.
Inne zastrzeżenia
Kolejny wyjątek wskazano w par. 22-24 nowego rozporządzenia. Dokładnie to, że stosuje się je do rocznego sprawozdania Rb-PDP za 2021 r. oraz korekt tego sprawozdania za 2021 r. Ale już do rocznego sprawozdania Rb-27S za 2021 r. oraz korekt tego sprawozdania za 2021 r. stosuje się przepisy starego rozporządzenia (z uwzględnieniem par. 3 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 37 do niego). Do pozostałych sprawozdań i korekt sprawozdań za okresy sprawozdawcze 2021 r. też stosuje się przepisy dotychczasowe. Podobnie robi się też w przypadku korekt rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-PDP za 2020 r. i lata wcześniejsze. Co ważne, zgodnie z par. 24 nowego rozporządzenia kwartalne sprawozdania Rb-34 będą sporządzane po raz pierwszy za I kwartał 2023 r.
Co jeszcze nowego
Przeanalizujmy, co jeszcze istotnego zmieniło się w porównaniu ze starym rozporządzeniem, jeśli chodzi o budżet państwa i JST. Pomijamy zmiany dotyczące sprawozdań w zakresie budżetu UE.

jst

Zmieniono wzór sprawozdania Rb-27S poprzez likwidację kolumny „dochody otrzymane”. JST miały liczne wątpliwości w zakresie ujmowania należności, dlatego doprecyzowano dotychczasowe brzmienie opisu. I tak w kolumnie „Należności” wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty) powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, ale po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie tej wykazuje się również zaległości podatkowe zabezpieczone hipoteką. W kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych. Doprecyzowano również brzmienie opisu dochodów wykonanych. W załączniku 37 dodano też pkt. 3 w par. 3 ust. 2 i uwzględniono sposób wykazywania udziałów JST w opłacie od napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml. Dostosowano RB-27S do przepisów ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119).
Zmieniono także instrukcję sporządzania Rb-PDP, a także jego wzór. Nie ma już w nim kolumny 2a. Jest to następstwo zmian wprowadzonych w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1672; ost. zm Dz.U. z 2021 r. poz. 1927).

budżet państwa

Nowością jest Rb-34, ale jak wspomnieliśmy, jest jeszcze sporo czasu na jego zastosowanie. Jest to sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 11a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2270). Wzór sprawozdania określono w załączniku nr 23 do rozporządzenia. Sporządza się je narastająco za kolejne kwartały roku budżetowego. W rozdziale 7 załącznika 35 do nowego rozporządzenia zamieszczono instrukcję sporządzania Rb-34, a także uzupełniono terminarz przekazywania sprawozdań w zakresie budżetu państwa w załączniku nr 39 do rozporządzenia. W ten sposób uwzględniono obowiązki sprawozdawcze nałożone na podstawie zmiany przepisów na państwowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) i posiadające dochody własne.
Pozostałe kwestie
W pozostałym zakresie nowe rozporządzenie nie odbiega radykalnie od starego. Doprecyzowano w nim tylko jeszcze regulacje dotyczące sprawozdań o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych i urzędów skarbowych. Uaktualniono też przepisy w związku z uchyleniem opłaty komorniczej. Ponadto dodano par. 479-480 klasyfikacji w instrukcji sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w odniesieniu do wynagrodzeń nauczycieli. ©℗
poleca