Pierwszym jest rozporządzenie w sprawie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług komunikacji elektronicznej prowadzonego przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Określa ono szczegółowy tryb prowadzenia takich postępowań, sposób wnoszenia wniosków i wymiany informacji między stronami.

Zgodnie z PKE postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu prowadzi się na wniosek konsumenta (art. 384). Projektowane rozporządzenie przewiduje, że wniosek ten będzie można składać zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej. UKE skontroluje wniosek od strony formalnej i w razie potrzeby wezwie do jego uzupełnienia. Następnie przekaże wniosek dostawcy usług komunikacji elektronicznej, których dotyczy problem, i wyznaczy 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do niego. Po upływie tego terminu UKE przedstawi stronom przepisy prawa mające zastosowanie w danym wypadku oraz propozycję rozwiązania sporu.

Wymiana informacji między stronami postępowania będzie mogła się odbywać za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w postaci papierowej – przesyłką rejestrowaną.

P.k.e. zakłada, że UKE będzie mógł odmówić rozpatrzenia sporu – m.in. jeżeli wnioskodawca nie wyczerpał drogi postępowania reklamacyjnego, wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 20 zł albo jego rozpatrzenie spowodowałoby poważne zakłócenie działania urzędu.

Drugi akt wykonawczy do p.k.e. określi szczegółowe wymagania dotyczące udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązujące dziś zasady oferowania takich udogodnień dotyczą dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Nowe rozporządzenie obejmie zaś szerszą grupę firm – tj. dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej (przykładowo: poczta e-mail, chaty, komunikatory).

Tacy przedsiębiorcy będą zobowiązani do wyposażenia jednej szóstej swoich biur obsługi w stanowisko przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, przy czym takie udogodnienia należy zapewnić w przynajmniej jednym biurze w mieście powiatowym (jeśli dostawca usług ma w nim biuro obsługi).

Przystosowanie stanowiska obejmuje wyposażenie go w urządzenie (np. komputer) z programem odczytu ekranu, słuchawkami i panelem nawigacji z możliwością powiększenia czcionki i treści co najmniej trzykrotnie oraz dostosowania kontrastu. Należy też zapewnić możliwość połączenia się z tłumaczem języka migowego online w czasie rzeczywistym.©℗