Mikro, mali i średni przedsiębiorcy mają jeszcze tylko trzy dni na uzyskanie dotacji na rejestrację znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Około 10 listopada ma zostać wstrzymana możliwość składania wniosków o tego typu dofinansowanie.

Powód? Wyczerpanie się budżetu (25 mln euro) przeznaczonego na ten cel przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (w skrócie EUIPO). Jednak jeszcze do 8 grudnia można składać wnioski o przyznanie bonów: 3 (patenty) i 4 (ochrona nowych odmian roślin).

Dla kogo SME?

Z programu mogą korzystać tylko przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą i mający numer VAT UE oraz konto bankowe związane z prowadzoną działalnością. Przy czym wysokość dofinansowania zależy od tego, gdzie i ile znaków przedsiębiorca zarejestruje. Program „SME Fund” umożliwia zwrot 75 proc. wysokości opłat urzędowych dla znaków zgłoszonych w UE oraz w Polsce (ramka). Należy przy tym pamiętać, że maksymalna kwota do wykorzystania to 1000 euro na podmiot.

Dofinansowania zaś nie otrzymają podmioty będące w stanie upadłości oraz te, które naruszyły przepisy dotyczące podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne lub próbowały pozyskać poufne informacje w celu zbudowania przewagi rynkowej, co zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem.

Przykład

Niepełne dofinansowanie

Przedsiębiorca zgłasza trzy znaki: jeden w Polsce w jednej klasie oraz dwa w UE w dwóch klasach. Uzyska 1000 euro dofinansowania (675 euro dla jednego znaku zgłoszonego w UE, 325 euro dla drugiego znaku zgłoszonego w UE). Za trzeci znak trzeba będzie musiał uiścić całą opłatę, ponieważ nie mieści się ona w kwocie przyznanej pomocy

Procedura

Krok 1. Utworzenie konta i złożenie dokumentów. W tym kroku należy na stronie https://euipo.europa.eu/sme-fund/pl/user/login założyć konto i wypełnić znajdujący się tam wniosek zgłoszeniowy, do którego dołącza się wymagane przez program dokumenty. Po dokonaniu zgłoszenia przedsiębiorca uzyska potwierdzenie, w którym będzie się znajdować informacja o tym, przez ile czasu jego bon będzie ważny. I tu ważna informacja – jeśli przedsiębiorca brał udział w poprzedniej edycji programu, wówczas przy składaniu wniosku może skorzystać z przyspieszonej ścieżki, tzw. Fast Track.

Krok 2. Przyznanie dofinansowania przez urząd. Zgłoszenia do programu są przyjmowane przez urząd co piątek. Przedsiębiorca może się spodziewać decyzji o wyniku postępowania zwykle w ciągu 10 dni od tej wspomnianej daty granicznej (piątku). Decyzja o przyznaniu grantu jest przesyłana drogą elektroniczną, chociaż informacje o przyznanym bonie przedsiębiorca może również sprawdzać na utworzonym przez siebie podczas rejestracji do programu koncie.

Krok 3. Złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego/wzoru przemysłowego. Od momentu przyznania dotacji przedsiębiorca ma tylko dwa miesiące na zgłoszenie znaku i złożenie wniosku o zwrot środków. Termin ten można przedłużyć o kolejne dwa miesiące. Najpierw jednak należy opłacić zgłoszenie znaku ze swoich środków. Dopiero później urząd zwróci zapłacone za znak środki w ramach przyznanego dofinansowania.

Krok 4. Złożenie wniosku o zwrot środków. Wniosek o zwrot kosztów można złożyć, gdy ma się dowód opłaty zgłoszeniowej za znak oraz potwierdzenie dokonania zgłoszenia oznaczenia. Co ważne, znaki/wzory należy zgłosić już po otrzymaniu potwierdzenia pozyskania dofinansowania.

We wniosku o zwrot środków w Polsce trzeba podać numer i datę zgłoszenia, potwierdzenie dokonania zgłoszenia, potwierdzenie dokonania opłaty za znak. Z kolei we wniosku o zwrot środków w UE koniecznie trzeba podać numer i datę zgłoszenia. Urząd zwraca pieniądze w ciągu miesiąca od momentu złożenia wniosku o rozliczenie.

Krok 6. Rozliczenie. Ostatni etap programu to tzw. okres realizacji, który trwa sześć miesięcy. W jego trakcie można dokonać kolejnych rozliczeń, np. związanych z opłatą za 10-letni okres ochronny czy dotyczących nowego zgłoszenia. ©℗

Wysokość opłat

Rejestracja znaku towarowego w Polsce

Znak towarowy może zostać objęty ochroną w Polsce przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Koszt przyjęcia zgłoszenia znaku do rejestracji w jednej klasie wynosi 450 zł (400 zł, gdy zgłoszenie zostanie dokonane elektronicznie). W przypadku udzielenia prawa ochronnego przedsiębiorca musi pokryć także koszt opublikowania informacji o przyznaniu ochrony w wysokości 90 zł. Ponadto w ciągu trzech miesięcy od dnia doręczenia decyzji należy wnieść opłatę okresową za 10-cioletni okres ochrony znaku towarowego – 400 zł za każdą klasę, w której znak jest chroniony.

Rejestracja znaku towarowego w Unii Europejskiej

Zastrzeżenia znaku towarowego na terytorium całej Unii Europejskiej należy dokonać w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Zgłoszenie znaku towarowego drogą elektroniczną do ochrony w jednej klasie to koszt 850 euro. Opłata za objęcie znaku ochroną w drugiej klasie to 50 euro, a w trzeciej i każdej kolejnej – po 150 euro. Co ważne, powyższe kwoty zawierają już koszt udzielenia 10-cioletniej ochrony. ©℗