Polski Fundusz Rozwoju rozpoczyna proces rozliczania subwencji finansowych wypłaconych polskim przedsiębiorcom w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Około 350 tys. mikro, małych i średnich firm, które uzyskały subwencje, ma do rozliczenia łącznie prawie 61 mld zł. Jednak nie całą tę kwotę będą musiały zwrócić. Część przedsiębiorców z branż najbardziej poszkodowanych na skutek pandemii COVId-19 będzie mogła skorzystać umorzenia 100 proc. subwencji. Reszta będzie mogła liczyć na umorzenie części kwot. O wysokości kwoty pozostałej do spłaty dowiedzą się z decyzji PFR. Są jednak i takie firmy, którzy nie wypełniły warunków programu i będą musiały zwrócić całą subwencję.

Fundusz opublikował kilka dni temu zmieniony regulamin, w którym ustalił warunki i przebieg procedury umarzania, określania kwoty do zwrotu i zasad spłaty. Wynika z niego, że termin na dokonanie rozliczenia będzie indywidualny dla każdego przedsiębiorcy i zależy od miesiąca, w którym została mu przyznana pomoc finansowa z PFR. Odpowiednie oświadczenie, które stanie się podstawą decyzji PFR, przedsiębiorcy muszą złożyć w terminie. Mają na to 10 dni roboczych po upływie 12 miesięcy od dnia wypłaty subwencji. Dla ułatwienia proces składania oświadczeń zostanie zainicjowany przez bank, za pośrednictwem którego zawarto umowę subwencji finansowej.

W dzisiejszym poradniku opisujemy m.in., jak będzie przebiegała procedura oraz jak sprawdzić, czy prawidłowo została wyliczona wysokość kwot do zwrotu i umorzenia.

ikona lupy />
Oprac. JP