statystyki

Konflikt handlowy na czterech kółkach. Trump ma podjąć decyzję w sprawie ceł na europejskie samochody

autor: Jakub Kapiszewski17.02.2019, 08:09; Aktualizacja: 19.02.2019, 08:46
Donald Trump

Donald Trumpźródło: ShutterStock

Prezydent Donald Trump w ciągu 90 dni ma podjąć decyzję w sprawie ceł na europejskie samochody . To pokaże, czy chce zaostrzyć, czy wyciszyć spór handlowy z Unią Europejską.

Zegar tyka od niedzieli, kiedy Departament Handlu przesłał do Białego Domu opinię w sprawie wpływu importu samochodów na bezpieczeństwo Stanów Zjednoczonych. Podwładni sekretarza handlu Wilbura Rossa mieli 270 dni na opracowanie dokumentu. Pomimo tego został on przesłany na Pennsylvania Avenue dosłownie w ostatniej chwili – na dwie godziny przez upływem terminu. Na razie ani jego treść, ani zawarte w nim rekomendacje nie są znane.

Nie wiadomo więc – czego najbardziej obawiają się politycy Unii Europejskiej i przedstawiciele sektora motoryzacyjnego – czy urzędnicy zalecają prezydentowi podniesienie ceł na kompletne auta, czy wyłącznie na części, i jakiej wysokości miałyby to być podwyżki. Prezydent może, ale nie musi wziąć pod uwagę rekomendacji sekretarza handlu. Wprowadzenie ceł dla ochrony bezpieczeństwa narodowego jest zgodne z regułami Światowej Organizacji Handlu. W Stanach zezwala na to art. 232 ustawy o promocji handlu z 1962 r. Zgodnie z nim prezydent może zwrócić się do Departamentu Handlu o zbadanie, czy import danego towaru nie pogarsza bezpieczeństwa USA.


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

  • eme(2019-03-04 13:22) Zgłoś naruszenie 00

    Der Dziennik pisze kłamstwa - nie idzie o cła na samochody europejskie, lecz niemieckie, bo tylko takie korzystają od kilkudziesięciu lat z klauzuli największego i uprzywilejowania i klauzuli unikania podwójnego opodatkowania. Francuzi, Włosi czy Hiszpanie nie liczą się ze swoimi markami w Ameryce.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie