Udrożnienie żeglowności, połączenie jednym szlakiem wodnym trzech rzek: Odry, Łaby i Dunaju oraz aplikacja o środki unijne w tej sprawie - to cel porozumienia, które we wtorek w Warszawie podpisali odpowiedzialni za transport wodny ministrowie z Polski, Czech i Słowacji.

Memorandum zostało podpisane przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, ministra transportu Czech Dana Toka oraz ministra transportu i budownictwa Słowacji Arpada Erseka.

Ministerstwo gospodarki morskiej tłumaczy, że głównym celem porozumienia o intensyfikacji współpracy ws. przywrócenia pełnej żeglowności na rzekach Odra, Łaba i Dunaj będą wspólne działania w Unii Europejskiej na rzecz rewizji TEN-T (transeuropejskich sieci transportowych) i wpisania tych dróg wodnych do sieci.

Minister Gróbarczyk wyjaśnił, że w tym celu powstanie grupa robocza, a następnie komisja wspólna, której zadaniem będzie znalezienie finansowania dla tego przedsięwzięcia. Dodał, że intencją sygnatariuszy memorandum jest to, by jeszcze przed 2023 r. złożyć aplikację o finansowanie z UE i rozpocząć negocjacje z Komisją Europejską.

Gróbarczyk wskazał, że w przypadku Polski i Czech kluczową inwestycją ma być budowa kanału Koźle-Ostrawa, który będzie polską częścią drogi wodnej do Dunaju. Minister poinformował, że koszt tej inwestycji, po polskiej stronie, szacowany jest na ok. 1,6 mld zł.

Szef resortu gospodarki morskiej mówił w zeszłym roku, że Górna Odra zostanie dostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r. W ramach budowy tzw. Odrzańskiej Drogi Wodnej w latach 2021-30 planowane jest m.in. wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa.