Na tegoroczną Wielkanoc wydamy znacznie mniej niż na Boże Narodzenie. Mniej również dorobimy – Polacy tego dnia nie mają pomysłu na dodatkową „fuchę”.

Nadchodząca Wielkanoc obciąży portfele większości Polaków, ale nie bankructwo raczej nikomu nie grozi. Z badań wynika, że z każdym rokiem Polacy coraz bardziej zaciskają pasa w okresie Świąt Wielkanocnych. Jak obliczył serwis PR News ponad połowa mieszkańców kraju wyda z tej okazji około 300-400 zł. 4 proc. wyda na zakupy ponad 800 zł, a około 11 proc. z okazji Wielkanocy kupi także prezenty (24 proc. obdarowujących bliskich prezentami deklaruje, że wyda na ten cel ponad 100 zł).

Jeżeli jest coś, na czym Polacy nie oszczędzają w czasie Świąt Wielkanocnych, to są to słodycze. Dla cukierników Święta Wielkanocne to okres porównywalny z Walentynkami. Prezes Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Marek Przeździak wyjaśnia, że polski rynek słodyczy charakteryzuje się pewną sezonowością. Zaznacza, że gdy przychodzą okresy świąteczne - takie jak Wielkanoc, Boże Narodzenie albo wspomniane już Walentynki – sprzedaż gwałtowanie rośnie. Teraz też można się tego spodziewać. Piotr Grauer z firmy doradczej KPMG zaznacza, że od lat przed Wielkanocą najlepiej sprzedają się określone słodycze - czekoladowe zające, jajeczka. - Wiele firm wyspecjalizowało się w oferowaniu tych produktów w tym czasie - dodaje.

Wielkanoc to dla Polaków przede wszystkim święta rodzinne. Według badań przeprowadzonych przez CBOS tak postrzega je 63 proc. rodaków. Chociaż prawie cały wielkanocny budżet wydamy w sklepach spożywczych, to zaledwie jeden procent badanych przyznał się, że w tym czasie zamierza się objadać. Dla mniej niż połowy ankietowanych Święta Wielkanocne to głównie przeżycie religijne (44 proc.) i miła tradycja (44 proc.).

Z badania wynika, że 83 proc. ankietowanych zachowuje post w Wielki Piątek, 70 proc. przystępuje do spowiedzi wielkanocnej a 64 proc. bierze udział w obrzędzie posypywania głowy popiołem w Środę Popielcową. Niewiele mniej ankietowanych (56 proc.) bierze udział w kościelnych obchodach Triduum Paschalnego. Atmosfera Wielkiego Postu sprzyja także ograniczeniu rozrywki. Zgodnie z badaniami CBOS mniej więcej co drugi Polak w okresie Wielkiego Postu stara się ograniczać rozrywki - rzadziej ogląda telewizję, nie chodzi na zabawy i do kina, nie słucha muzyki rozrywkowej. To podejście jednak zmienia się z czasem. W podobnym badaniu, przeprowadzonym cztery lata temu, wielkopostny „odpoczynek” od rozrywek deklarowało 62 proc. ankietowanych.

Chociaż Wielkanoc pod względem komercyjności wypada skromniej niż Boże Narodzenie, to wiele osób decyduje się, by w czasie tych świąt uzupełnić budżet o dodatkowe złotówki. Problem w tym, że pole do popisu dla przedsiębiorczych jest w czasie Świąt Wielkanocnych znacznie mniejsze niż w Boże Narodzenie, czy nawet w… Święto Zmarłych. W listopadzie kreatywność osób szukających „fuszki” nie zna granic – poza sprzątaniem grobów i zapalaniem zniczy na zlecenie, co bardziej pomysłowe osoby oferowały nawet… wideo-transmisje z grobu. W święta tradycyjną „fuszką” jest przebieranie się za Świętego Mikołaja. Tymczasem wystarczy przejrzeć ogłoszenia na Gumtree, żeby zauważyć, że na Wielkanoc Polacy oferują przede wszystkim – za odpowiednią opłatą - przedświąteczne porządki. Udało nam się znaleźć tylko jedno ogłoszenie firmy oferującej wizyty w domach w przebraniu zająca.

Źródło: IAR, CBOS