statystyki

Ukraina ma nowe pociągi na Euro 2012. Polska zostaje przy starych, 30-letnich

autor: Maciej Szczepaniuk11.01.2011, 08:39; Aktualizacja: 11.01.2011, 08:54
  • Wyślij
  • Drukuj

Rząd miał kupić 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity na Euro 2012. Z planów nic nie wyszło.





Nie dość, że kibice na mecze będą podróżować starymi wagonami, których średni wiek zbliża się do 30 lat, to jeszcze koleje nie zdążą wyremontować w całości żadnej linii kolejowej łączącej miasta gospodarzy.

Kolejową batalię wygrała za to Ukraina. Niedawno tamtejsze koleje zamówiły dziesięć nowoczesnych pociągów rozpędzających się do 160 km/godz. Spółka Ukrajinski Zaliznici wyda na nie 304 mln dol. Produkcja takich składów zabiera zwykle dwa lata, ale Kijów wynegocjował z koreańskim dostawcą Hyundai-Rotem, że sześć z nich będzie wozić pasażerów już na Euro 2012. Nowiutkie pociągi będą kursować z Kijowa do Charkowa, Lwowa i Doniecka, skracając czas podróży o 30 proc.

Wymiana zdezelowanego taboru ukraińskich kolei nie zakończy się na 10 nowych pociągach. Wicepremier Ukrainy Borys Kolesnikow obiecał powołanie spółki joint venture z Koreańczykami, która wyprodukuje na miejscu od 50 do 100 nowych składów. Hyundai-Rotem założył już podobną spółkę z kolejami w Turcji. Zamówiły one 80 lokomotyw.

Tymczasem PKP Intercity dopiero zabierają się za podpisanie kontraktu na dostawę 20 nowoczesnych pociągów rozwijających prędkość 250 km/godz. za 400 mln euro. Przetarg zaczął się w sierpniu 2008 r., ale do tej pory umowa nie została zawarta. Powód – spółka jest na granicy utraty płynności finansowej i nie ma pieniędzy na naprawy wagonów.

Nawet jeśli umowa zostanie zawarta, pociągi dla PKP przyjadą dopiero w 2013 r. Pieniędzy na 70 pociągów elektrycznych nie mają również Przewozy Regionalne, które należą do 16 marszałków.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 4

  • 1: ?? z IP: 91.50.86.* (2011-01-11 09:28)

    Czy przedsiebiorczosc rzadu dziwi??

  • 2: eastman z IP: 83.11.33.* (2011-12-11 16:25)

    A juz miałem cichą nadzieje ze ten złom tych ochydnych pokomunistycznych zielonych lokomotyw z tymi wstrętnymi przerazliwymi lampami, byczki czy jak to tam nazywają podstrzeleni maniacy z yt kturzy się tym podniecają ja jak by zobaczyli tgv )) pujdą na przetop na czele z tymi brudnymi smierdzącymi wagonami a tu 3 swiat dalej

  • 3: janiemoge z IP: 192.166.203.* (2012-03-22 20:17)

    Nie ma to jak zakłamywanie rzeczywistości. Dziennikarzyno wygooglaj sobie takie frazy jak 'lelf','bydgostia', 'acatus' 'husarz' i parę innych. Potem pisz o 'zostawaniu przy starych'

  • 4: Daniel z IP: 37.30.125.* (2012-03-31 13:31)

    Cały czas zakłamywanie rzeczywistości nie tylko przez jakiegoś marnego dziennikarzynę, ale w TV słychać to samo. Rozumiem, że polska kolej pozostawia wiele do życzenia, modernizacja trwa i widać efekty. Koleje regionalne mają coraz nowsze składy, modernizują stare, 10 nowych lokomotyw już jeździ po naszych torach kolejne 10 zostało zakupionych tzw. Husarz, lokomotywy te osiągają 230 km/h. Zakupiono Pendolino 20 składów, niestety dopiero będą 2013 r. A, że Ukraińcy kupują przepłacone pociągi, nie mając pod nie infrastruktury, zaplecza technicznego. Będą musieli zapewne sprowadzać części z Korei. I co 160 km to jest to ile te pociągi wyciągną a w rzeczywistości będą jechały wolniej.

Prawo na co dzień

Galerie