Dzięki programowi Akademia Dostępne Finanse zwiększyła się wiedza o finansach, a wiele osób zdecydowało się na otwarcie rachunku bankowego - ocenili przedstawiciele NBP podczas wtorkowej uroczystości zakończenia pierwszej edycji prowadzonego przez bank centralny programu.

Głównym celem realizowanego od 2012 roku programu Akademia Dostępne Finanse jest zmniejszenie wykluczenia finansowego - podkreślił wiceprezes NBP Piotr Wiesiołek otwierając uroczystość (zastępował nieobecnego z powodu choroby prezesa Marka Belkę).

"Jak popatrzymy osiągnięcia naszego kraju w sferze gospodarczej, które są imponujące i porównamy je do tego, co zrobiliśmy w kwestii edukacji ekonomicznej, to tu jest gorzej" - zaznaczył.

Głównym celem programu była promocja obrotu bezgotówkowego, zwłaszcza wśród osób starszych, wśród których jest największy odsetek osób nie posiadających kont bankowych i kart płatniczych.

Z przedstawionych podczas konferencji danych wynika, że w momencie startu programu aż 82 proc. płatności detalicznych stanowiły płatności gotówkowe, a tylko 17 proc. - płatności kartą, a 2 proc. - przelewy.

Podsumowujący program dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP Adam Tochmański przekonywał jednak, że akcja NBP przyniosła konkretne efekty.

Jak zauważył, o ile w 2010 roku Polska była na 22 miejscu w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o liczbę rachunków bankowych na mieszkańca, o tyle w roku 2014 przeskoczyła na 15 pozycję.

Program ADF był realizowany w całej Polsce w różnych formach, adresowanych w dużym stopniu do osób starszych. Były to m.in. wykłady na uniwersytetach Trzeciego Wieku, spotkania w bibliotekach, świetlicach i klubach działkowców, spektakl teatralny "A konto ma każdy", konkurs fotograficzny "Ja i obrót bezgotówkowy", warsztaty komputerowe "Moja rodzina płaci kartą".

Akcja obejmowała też ćwiczenia praktyczne, m.in. jak zachowywać się przy bankomacie i jak bezpiecznie płacić bezgotówkowo z wykorzystaniem karty płatniczej. Bezpośrednio przeszkolonych zostało 35 tysięcy osób, a program dotarł do 4 milionów Polaków. W ciągu ostatnich 3 lat przybyło też ponad 2 miliony rachunków bankowych.

Program, przekonywał Tochmański, przyniósł efekt, bo trafił do bardzo wielu Polaków, zwiększył ich wiedzę o finansach i zmienił przyzwyczajenia płatnicze wielu osób.

Podczas uroczystości wręczono nagrody tym przedstawicielom oddziałów NBP i instytucji współpracujących, którzy mieli największe sukcesy w realizacji programu. (PAP)