Kancelaria premier Beaty Szydło dołączyła do grona instytucji aktywnych na Snapchacie. To dobry ruch, który może pozwolić na ocieplenie wizerunku szefowej Rady Ministrów i dotarcie do młodych – ocenia Monika Czaplicka z agencji Wobuzz.

Snapchat to aplikacja społecznościowa utworzona w 2011 przez Evana Spiegela i Bobby’ego Murphy’ego. „Wyróżnia się tym, że treści znikają, nie ma w nim interakcji, np. komentarzy. Opiera się prawie wyłącznie na wideo i zdjęciach” – charakteryzuje aplikację Monika Czaplicka z agencji social media Wobuzz. Choć wcześniej Snapchat był postrzegany jako aplikacja niszowa, atrakcyjna głównie dla nastolatków, obecnie cieszy się rosnącym zainteresowaniem dorosłych.

Jak pokazuje raport opracowany przez Burson-Marsteller, ze Snapchata w coraz większym stopnium korzystają również politycy na całym świecie. Swoje konta mają m.in. Biały Dom, prezydent Francji François Hollande oraz starająca się o prezydenturę Hilary Clinton, a także Liberalna Partia Kanady premiera Justina Trudeau, która m.in. aktywności w mediach społecznościowych zawdzięcza zwycięstwo w ubiegłorocznych wyborach. Teraz oficjalne konto snapchatowe posiada również polska Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

„W Polsce Snapchat jest dla młodych. Nie dziwię się, że premier chce dotrzeć do tej grupy. Zarazem pojawi się w panteonie polityków korzystających ze Snapa” – powiedziała PAP Technologie Czaplicka. Wg badania SW Research zrealizowanego na zlecenie agencji Think Kong w styczniu 2016, 78 proc. polskich użytkowników Snapchata ma poniżej 35 lat. Podobnie jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie również największą grupę wśród użytkowników stanowią osoby poniżej 35. roku życia.

„Skoro Andrzej Duda wygrał dzięki Twitterowi, to i nasza premier może próbować poprawić i ocieplić swój wizerunek, sprawiając wrażenie bliskości” – mówi Czaplicka. Przypomina, że tuż po zaprzysiężeniu prezydent Duda podsumowywał swoją aktywność w mediach społecznościowych i zapowiadał zamiar utrzymywania kontaktów poprzez internet - przede wszystkim z młodymi ludźmi.

„Zobaczymy, jakie treści tam znajdziemy, ale sam ruch – wbrew pozorom dobry. Boję się, że wykonanie będzie gorsze” – komentuje Czaplicka. „Pamiętajmy, że za social media polityków i instytucji odpowiadają agencje lub specjaliści – albo sprzedadzą kolejny produkt, albo nie” – podkreśla. Za prowadzenie konta na Snapchacie odpowiada Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w KPRM. Za pośrednictwem Snapchata na oficjalnym koncie „Premier_RP” można obecnie śledzić wizytę premier Szydło w Nowym Jorku.

Na całym świecie ze Snapchata korzysta codziennie ponad 100 mln użytkowników (miesięcznie ok. 200 mln). To obecnie najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa, a wg badań App Annie także jedna z 10 najczęściej pobieranych aplikacji w ok. 100 krajach. Szacunkowa wartość Snapchata to ok. 16 mld dol. (PAP)

mk/ jbr/