Do końca maja wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce zostaną oznaczone specjalnymi naklejkami z numerem indywidualnym przejazdu i telefonami alarmowymi - poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych PKP.

Ogólnopolską akcję znakowania przejazdów rozpoczęto w województwie opolskim. Na każdym przejeździe zostaną naklejone dwie informacje - indywidulany numer przejazdu kolejowo-drogowego oraz numery telefonów alarmowych, pod którymi można zgłaszać sytuacje awaryjne. Według Simieńca, akcja znakowania wszystkich 14 tysięcy przejazdów w Polsce zakończy się w maju tego roku.

Żółte i pomarańczowe naklejki z informacjami będą umieszczone na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja na przejazdach nimi oznaczonych oraz na na skrzynkach z rogatkami. Naklejki mają wymiary 40cm na 11 cm lub 20cm na 5 cm i dzięki odblaskowemu podłożu powinny być widoczne dla kierowców lub pieszych. Po nawiązaniu połączenia z pracownikami kolei należy podać numer przejazdu, żeby na tej podstawie dyżurni ruchu mogli możliwie szybko podjąć właściwe działania.

"Na naklejce umieszczone będą trzy podstawowe dane: numer indywidualny przejazdu, numer alarmowy 112 i numery +awaryjne+. Dzięki numerowi indywidualnemu operator linii 112 może szybko zlokalizować przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W ciągu kilku minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia. Numer alarmowy służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe. Na numery +awaryjne+, które są obsługiwane przez dyspozytorów kolei, można zgłaszać usterki urządzeń i uszkodzenia oznakowania, jeżeli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia" - wyjaśnia Siemieniec.

Jak informuje biuro prasowe PLK PKP, realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać PLK przeszkoliły około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112. (PAP)

autor: Marek Szczepanik