Określanie pozycji samolotu w czterech wymiarach, czyli na podstawie szerokości i długości geograficznej, wysokości oraz czasu - tak ma w przyszłości wyglądać praca polskich kontrolerów ruchu lotniczego. Polska dołączyła do europejskiego Sojuszu iTEC, który ma stworzyć takie rozwiązanie.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która jako jedyna instytucja w Polsce, szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów oraz zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie razem z litewską Oro Navigacija, oficjalnie dołączyły do europejskiego Sojuszu iTEC. Do tej pory specjaliści i kontrolerzy PAŻP wstępnie pracowali nad tymi rozwiązaniami.

Trzon grupy iTEC tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) oraz Holandii (LVNL), a także dostawca systemów hiszpańska firma INDRA. Członkowie Sojuszu iTEC będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie.

System iTEC, będzie wykorzystywać najbardziej zaawansowane technologie oparte o trajektorię 4D; rozwiązanie to polega na określaniu pozycji samolotu w czterech wymiarach – szerokości i długości geograficznej, wysokości oraz w czasie – zamiast, jak dotychczas, w trzech. Trajektoria 4D umożliwi precyzyjne śledzenie lotów i pozwoli na efektywniejsze kierowanie ruchem lotniczym, zarządzanie strumieniami ruchu lotniczego i szybkie przeprogramowanie tras. Zmniejszy liczbę opóźnień i odwołanych lotów.

"Współpraca instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w rejonach największego zagęszczenia ruchu oraz w rejonie środkowo-wschodnim pozwoli na poprawę wydajności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Razem z Oro Navigaciją, naszym partnerem tworzącym Bałtycki FAB (Baltic FAB), liczymy na integrację technologii iTEC z planami rozwojowymi FAB-u" - powiedział cytowany w komunikacie przesłanym w środę PAP prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.

Jak podkreśla Agencja, stworzenie wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji, umożlwiającego efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych krajach europejskich jest ważnym krokiem w kierunku utworzenia jednolitego, sprawnie zorganizowanego systemu europejskiej przestrzeni powietrznej.

"Sojusz iTEC pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i pomaga osiągnąć cel, jakim jest stworzenie wspólnego, jednolitego sytemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Rozszerzenie współpracy o PAŻP i Oro Navigację rozszerzy korzyści iTEC na jeszcze większą liczbę użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej" - zaznaczył cytowany w komunikacie szef niemieckiego DFS prof. Klaus-Dieter Scheurle.

Jak wymienia PAŻP, współpraca polskich kontrolerów z Sojuszem iTEC przyniesie m.in. takie korzyści jak zmniejszenie wydatków wdrożeniowych i operacyjnych dzięki używaniu wspólnego oprogramowania, zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej dzięki wspólnym metodom i procesom rozwoju systemu, stworzenie stanowisk operacyjnych ułatwiających komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego z różnych agencji lotniczych.

PAŻP pracuje ponad 500 kontrolerów ruchu lotniczego. W polskiej przestrzeni powietrznej obecnie wykonywanych jest rocznie ok. 700 tys. operacji, czyli startów i lądowań samolotów na polskich lotniskach pasażerskich. Według prognoz, w najbliższych latach liczba tych operacji wzrośnie do prawie półtora miliona rocznie. (PAP)