Reprezentująca Radę UE szwedzka prezydencja i negocjatorzy Parlamentu Europejskiego osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie dekarbonizacji sektora lotniczego.

Porozumienie dotyczy wyznaczenia wiążących celów dla linii lotniczych w Europie, aby zwiększyć wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), ożywić rynek paliw ekologicznych i zacząć ograniczać ślad węglowy sektora lotniczego - podała Rada.

Wniosek ma na celu zwiększenie zarówno popytu, jak i podaży zrównoważonych paliw lotniczych, które charakteryzują się zerowymi emisjami netto CO2 lub niższymi emisjami CO2 niż paliwa kopalne. Na razie paliwa te produkowane są w niewielkich ilościach i są znacznie droższe niż konwencjonalne paliwa lotnicze.

Dostawcy paliw będą musieli zapewnić 2 proc. udziału SAF w paliwie udostępnianym na lotniskach UE w 2025 r., 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r.

Od 2030 r. 1,2 proc. paliw muszą stanowić również paliwa syntetyczne, a w 2050 r. odsetek ten wzrośnie do 35 proc.

Jak wskazuje Reuters, część linii lotniczych podkreśla, że umowa może zakłócić konkurencję, ponieważ cele SAF będą miały zastosowanie do linii lotniczych latających z europejskich hubów, ale nie do przewoźników długodystansowych latających z innych miejsc.

„Wzrost cen za podróż przez Stambuł lub Dubaj jest marginalny, ponieważ przy przesiadkach w tych hubach nie są ponoszone żadne koszty SAF” – powiedział rzecznik Lufthansy.

Linie lotnicze mają otrzymać około 2 miliardów euro (2,2 miliarda dolarów) dofinansowania z unijnego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla, aby pomóc im przejść na SAF.

Wstępne porozumienie polityczne podlega teraz formalnemu zatwierdzeniu przez dwóch prawodawców - Radę i Parlament Europejski.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ mms/