Operator przekazał zarówno na platformie X, jak i na Facebooku, że „obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIKIEM”. „Trwają prace nad przywróceniem płynności działania” - zapewniono.
Atak DDoS zakłócił działanie BLIKA także w sobotę
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski informował wówczas, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową - dodawał.
Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.
BLIK: problemy użytkowników z płatnościami powinny już ustąpić
Operator sytemu BLIK przekazał, że po godz. 18. 30 jego użytkownicy nie powinni już mieć problemów z realizacją transakcji. Osoby, których transakcja została zatwierdzona, a pieniądze zablokowane na rachunku, powinny automatycznie otrzymać ich zwrot - zapewnił.