Każde z wielkich polskich miast wabi turystów, studentów, biznesmenów nie tylko lokalnymi atrakcjami, które można u nich podziwiać, ale również swoim logo, hasłem, spotem, gadżetami. Nastała bowiem moda na brand. Polskie miasta przyjęły warunki gry rynkowej i nie szczędzą grosza na marketing terytorialny. Zobacz, jak to robią i ile na to wydają.
1
Kraków
Hasło: Magiczny Kraków
Koszty promocji: 5,5 mln zł (2013)
W opinii Polaków Kraków, obok Gdańska, to najatrakcyjniejsze miasto dla turystów. Według badania magnetyzmu polskich miast firm BAV Consulting i KB Pretendent (2009) Kraków przyciąga w 5 z 7 kategorii atrakcyjności: turystycznej, biznesowej, kulturalnej, komfortu życia i atrakcyjnością przeszłości.
ShutterStock
2
Gdańsk
Hasło: Gdańsk – morze możliwości
Koszty promocji: 6,3 mln zł (2013)
Strategia marki Gdańsk na lata 2008-2013 zakładała pięć celów: zbudowanie silnej i globalnej marki miasta, zwiększenie napływu turystów, wsparcie i rozwój inwestycji i przedsiębiorczości, wytworzenie więzi mieszkańców z ich małą ojczyzną oraz efektywne wykorzystanie Euro 2012 do wypromowania miasta. W ramach dużej strategii długofalowej promocji miasto realizowane są małe kampanie. Jedną z nich była kampania "Gdańsk. Tu się żyje!", która trwała miesiąc, kosztowała 1,1 mln zł i była oparta na spotach i billboardach.
ShutterStock
3
Wrocław
Hasło: Wrocław – miasto spotkań
Koszty promocji: 5,3 mln zł (2013)
Rada miejska Wrocławia hasło promocyjne w obecnym brzmieniu uchwaliła już w strategii promocyjnej z 1998 roku. Miasto spotkań odwołuje się do wielu kultur, które istniały i tworzyły historycznie Wrocław. Pracom zespołu przygotowującego strategię marki Wrocławia kierował światowy specjalista Wally Olins z Uniwersytetu Oksfordzkiego, który tworzył markę Orange i pracował nad markami wielu miast i państw, w tym m.in. Londynu, Nowego Jorku, Mauritiusa, Portugalii i Litwy.
ShutterStock
4
Poznań
Hasło: POZnan* Miasto know-how
Koszty promocji: 5 mln zł (2013)
Miasto stworzyło pierwsze w Polsce konsorcjum marki, gdzie znalazły się ważne dla wizerunku miasta firmy kojarzone z Poznaniem, m.in.: Allegro, Apart, Nivea i Volkswagen. Stolica Wielkopolski eksponuje szczególnie swoje walory biznesowe.
ShutterStock
5
Łódź
Hasło: Łódź kreuje
Koszty promocji: 8 mln zł (2013)
Łódź była ostatnim z dużych miast bez loga i hasła. Powstały one dopiero w 2011 roku. Według strategii na lata 2010-2016 miasto stawia na przemysł kreatywny, stąd nawiązujące do tego hasło. Dwa dokumenty towarzyszące powstaniu każdej profesjonalnej strategii wizerunkowej, czyli księga znaku i system identyfikacji wizualnej, kosztowały Łódź 50 tys. zł.
ShutterStock
6
Lublin
Hasło: Lublin. Miasto inspiracji
Koszty promocji: 7,6 mln zł (2013)
W 2013 zakończyła się procedura rejestracji loga i hasła Lublina jako znaku towarowego. Przez 10 lat logo i hasło są wyłączną własnością miasta i nikt bez pozwolenia nie może ich używać. Ma to budować silną markę miasta i pomóc w konkurowaniu o m.in. turystę, inwestora i studenta.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję