Przedstawicielka polskiego zarządcy infrastruktury kolejowej, Małgorzata Kopczyńska z PKP Polskie Linie Kolejowe została jednogłośnie wybrana na stanowisko menadżera projektu TER (Trans-European Railway) - poinformował w czwartek resort infrastruktury.

Ministerstwo przekazało, że wyboru Polki dokonano podczas odbywającej się 2 czerwca sesji komitetu projektu Koleje Transeuropejskie (Trans-European Railway - TER) prowadzonego w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Resort wyjaśnił, że międzyrządowy projekt TER powstał w 1990 r. w celu poprawy jakości transportu kolejowego w regionie Centralnej Europy. Prowadzony jest równolegle z bliźniaczym projektem Autostrady Transeuropejskiej (Trans-European North-South Motorway). Prace w ramach tych projektów realizowane są zgodnie z założeniem, że są to uzupełniające się środki transportu. Dlatego duży nacisk kładzie się na transport multimodalny, promując synergie różnych środków transportu.

Dodano, że jednym z zadań TER jest identyfikacja tzw. wąskich gardeł oraz brakujących połączeń w europejskiej sieci transportowej. Prowadzona jest m.in. analiza wielkości przewozowych oraz parametrów technicznych linii.

Zasięg projektu TER obejmuje państwa Europy Środkowo-Wschodniej, Południowo-Wschodniej oraz Basenu Morza Czarnego. W tym układzie geograficznym Polska odgrywa ważną rolę zarówno w przewozach w kierunku północ-południe (Morze Bałtyckie – Morze Śródziemne i Czarne), jak i wschód-zachód (Azja – Europa).

Ministerstwo wskazało, że Polska promuje m.in. połączenia z portami bałtyckimi (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) oraz przewozy euroazjatyckie jako uzupełnienie kolejowe inicjatywy szlaku Via Carpatia.

"Prowadzone działania wpisują się w realizację postanowień dotyczących Zrównoważonych celów rozwojowych ONZ, w tym mobilności. Udział w projekcie TER oznacza realną możliwość zabezpieczenia interesów Polski podczas tworzenia umów międzynarodowych oraz ustalania przebiegu ciągów transportowych" - podkreślono.