Z badań na zlecenie portalu BBC News wynika, że trzyminutowe przemówienie konserwatywnego europosła Daniela Hannana, w którym nazwał laburzystowskiego premiera Gordona Browna "zdewaluowanym premierem zdewaluowanego kraju" obejrzano 2,84 mln razy.
Jest to więcej niż pięć innych najbardziej popularnych wideoklipów brytyjskich polityków razem wziętych. Łącznie dostępne na YouTube wystąpienia Hannana oglądano ponad 3,1 mln razy.
"Posłowie Westminsteru (ogólnonarodowego parlamentu) czasem szydzą z obrad Parlamentu Europejskiego w Brukseli i Strasbourgu, tymczasem rzeczywiście fascynują one użytkowników YouTube" - zaznacza BBC.
Przemówienie innego brytyjskiego europosła Nigela Farage'a - lidera Partii Niepodległości Zjednoczonego Królestwa (UKIP), który obcesowo spytał Hermana van Rompuy'a przewodniczącego Rady Europejskiej "kim sobie u licha wyobraża, że jest" obejrzano 865 tys. razy. Pięć najbardziej głośnych przemówień Farage'a obejrzało łącznie 2,6 mln internautów.
Według cytowanego przez BBC znawcy rynku mediów prof. Davida Gauntletta "popularność wideoklipów Hannana i Farage'a niekoniecznie oznacza, że użytkownicy YouTube są eurosceptykami, ale to, że generalnie lubią, gdy ktoś na wysokim stanowisku zostaje zmuszony do spuszczenia z tonu".
"Ludzie mogli usłyszeć, lub wyczytać, że premier Brown lub van Rompuy zostali ostro skrytykowani w Parlamencie Europejskim i nie chcą tego przeoczyć, dlatego szukają przemówienia w internecie" - dodał.
Dalsze miejsca na liście największej oglądalności brytyjskich polityków na YouTube zajmują Tony Blair, Margaret Thatcher i Gordon Brown
Dzieli ich niewielka różnica głosów. Poniżej progu 2 mln znajduje się premier David Cameron i lider nacjonalistycznej partii BNP Nick Griffin.
Stosunkowo niską oglądalność mają wicepremier Nick Clegg, lider laburzystowskiej opozycji Ed Miliband i czołowi ministrowie w rządzie Camerona: William Hague (MSZ) i George Osborne (Finanse).
Internauci chętnie oglądają wideoklipy, w których politycy nie tylko ostro się atakują nawzajem, ale także te, w których występują w niepochlebnym świetle.
370 tys. razy oglądano fragment wywiadu, w którym lider Partii Pracy Ed Miliband udziela jednej i tej samej odpowiedzi na sześć różnych pytań dotyczących strajku pracowników sektora publicznego w obronie zakładowych emerytur.
175 tys. razy oglądano wideoklip z kampanii wyborczej z 2001 r., w którym ówczesny wicepremier John Prescott wymierzył sierpowego wyborcy, który go sprowokował.