Kiedy należy sporządzić korektę sprawozdania Rb-NDS? W jaki sposób wykazywać wolne środki w jednostce samorządu terytorialnego?
Z kontekstu pytania należy wnioskować, że chodzi o nieprawidłowości związane ze spłatą zobowiązań, które w nomenklaturze budżetowej kwalifikowane są jako rozchody. W art. 6 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) zdefiniowano rozchody jako: spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów; wykup papierów wartościowych; udzielone pożyczki i kredyty; płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa; inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością; płatności związane z udziałami Skarbu Państwa w międzynarodowych instytucjach finansowych. W art. 52 ust. 1 u.f.p. postanowiono zaś, że ujęte w budżecie państwa, budżetach jednostek samorządu terytorialnego i planach finansowych jednostek budżetowych:
1) dochody oraz przychody ‒ stanowią prognozy ich wielkości;
2) wydatki oraz łączne rozchody ‒ stanowią nieprzekraczalny limit.
Warto wreszcie wspomnieć, że zgodnie z art. 212 ust. 1 u.f.p. uchwała budżetowa określa m.in.:
1) łączną kwotę planowanych dochodów budżetu JST, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;
2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu JST, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych;
3) kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu JST wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu JST;
4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu JST;
5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu JST.
Z powyższego wynika więc, że rozchody to istotna pozycja budżetowa. Rozchody mają swoje odzwierciedlenie również w sprawozdawczości bud żetowej, co wymaga odniesienia się do rozporządzenia ministra finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w którym Rb-NDS jest opisane jako sprawozdanie o nadwyżce/deficycie JST. W załączniku nr 37 (instrukcji) do rozporządzenia, w par. 12 pkt 6, podano, że dane dotyczące rozchodów JST po stronie wykonania powinny być zgodne z wykonanymi rozchodami, wynikającymi z urządzeń księgowych za dany okres sprawozdawczy.
Warto także wspomnieć o zawartym w załączniku nr 20 wzorcu sprawozdania Rb-NDS, w którym literą F oznaczono: „Przychody i rozchody na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych”. W ramach tej kategorii wyodrębniono F1 – przychody z tytułu wskazanych tamże zobowiązań oraz F2 – rozchody z tytułu wskazanych tamże zobowiązań. Każda z kategorii obejmuje dane według planu i wykonania.
W każdym razie ww. pozycje powinny zawierać dane kompletne. W tym zakresie warto posłużyć się ustaleniem zawartym w wystąpieniu pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z 3 października 2023 r. (znak WK-602/38/2023). W podanym dokumencie stwierdzono: „W części F sprawozdania Rb-NDS sporządzonego za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2022 roku zaniżono wysokość wykonanych rozchodów z tytułu spłaty kredytów, pożyczek, wykupu papierów wartościowych na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych o kwotę 30 072,80 zł (obroty strony Wn konta 260-32-1). Powyższą nieprawidłowość odnotowano również w sprawozdaniu Rb-NDS za okres od początku roku do dnia 31 marca 2023 roku, w którym wysokość ww. rozchodów zaniżono o kwotę 7518,20 zł”. W ramach wniosku pokontrolnego nakazano jednostce, aby prawidłowo wykazywać w sprawozdaniu Rb-NDS, w pozycji „Wykonanie”, dane dotyczące poszczególnych źródeł przychodów, przestrzegając przepisów rozporządzenia ministra finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Odpowiadając więc na zadane pytanie, w sytuacji gdy w pozycji F sprawozdania Rb-NDS nie podano pełnych danych dotyczących wykonanych rozchodów z tytułu spłat różnych zobowiązań na realizację programów i projektów unijnych, to tym samym naruszono przepisy sprawozdawcze. W konsekwencji istnieją podstawy do dokonania korekty sprawozdania. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
art. 5 ust. 1 pkt 2, art. 6 ust. 2, art. 52 ust. 1, art. 212 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1872)
załącznik nr 20 oraz par. 12 pkt 6 załącznika nr 40 do rozporządzenia ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 144; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 193)
W pytaniu poruszono aspekt tzw. wolnych środków. Warto przypomnieć, że jest to kategoria przychodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego. W tym zakresie warto wspomnieć o art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), gdzie postanowiono, że deficyt budżetu JST może być sfinansowany przychodami pochodzącymi z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu JST innych niż określone w pkt 5 i 8, w tym wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Zatem, jak z samej nazwy wynika, wolne środki to kwota wynikająca z rozliczeń różnego rodzaju zobowiązań jednostki.
Z kolei wymienione konto 260 służy do ewidencji zobowiązań zaliczanych do zobowiązań finansowych, z wyjątkiem kredytów bankowych, a w szczególności z tytułu zaciągniętych pożyczek i wyemitowanych instrumentów finansowych. Na stronie Wn konta 260 ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań finansowych, a na stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań finansowych. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 260 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułów zobowiązań.
Z punktu widzenia sprawozdawczego istotne jest to, że wolne środki powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-NDS w odpowiedni sposób, czyli z uwzględnieniem rozporządzenia ministra finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. W par. 12 pkt 5 lit. d załącznika nr 40 (instrukcji) do rozporządzenia podano, że dane po stronie wykonania, dotyczące przychodów z tytułu wolnych środków, wykazuje się w wysokości wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 u.f.p., również kwotę uruchomioną na pokrycie deficytu. Z kolei z par. 9 ust. 1‒2 rozporządzenia wynika, że kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
W kontekście opisanego stanu faktycznego użyteczne może być stanowisko zawarte w wystąpieniu pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z 23 września 2020 r. (znak WK-60.23.2020). W podanym dokumencie stwierdzono m.in., że: „w sporządzonym w dniu … sprawozdaniu Rb-NDS (…) jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku do dnia (…) w kolumnie «Wykonanie» wykazano:
(…) ‒ w poz. D.15 wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, dane w kwocie 1 747 797,00 zł, zamiast wykazać kwotę 454 591,34 zł, maksymalnie do wysokości posiadanych przez jednostkę zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych, ujętych w ewidencji księgowej na koncie 260 «Zobowiązania finansowe» za ten sam okres sprawozdawczy”.
Dane wykazane w sprawozdaniu Rb-NDS m.in. w zakresie wolnych środków powinny odpowiadać ewidencji księgowej. Wolne środki to istotna pozycja budżetowa wykorzystywana jako źródło pokrycia deficytu. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
art. 217 ust. 2 pkt 5, 6 i 8 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1872)
par. 12 pkt 5 lit. d załącznika nr 40 oraz par. 9 ust. 1‒2 rozporządzenia ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 144; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 193)
rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 342)
Z pytania należy wnioskować, że gmina uzyskała środki pieniężne z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na zadanie związane z drogami. Niewątpliwie od strony materialno-prawnej sprawy związane z drogami stanowią zadania własne gminy. Wynika to z ustawy o samorządzie gminnym, gdzie w art. 7 ust. 1 pkt 2 postanowiono, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Gmina powinna jednak ująć wspomniane środki z uwzględnieniem właściwej klasyfikacji budżetowej. Podane podziałki klasyfikacji budżetowej to: dział 600 „Transport i łączność”, rozdział 60016 „Drogi publiczne gminne”, paragraf 630 „Dotacja celowa otrzymana z tytułu pomocy finansowej udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych”.
Co wymaga jednak podkreślenia, wskazane środki omyłkowo zostały zakwalifikowane jako pomoc finansowa. W tym zakresie szczególnie pomocne będzie stanowisko zawarte w uchwale nr XXIX/1349/2023 z 24 października 2023 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie. W podanym orzeczeniu weryfikowano również uchwałę rady gminy w sprawie zmiany uchwały budżetowej w zakresie zastosowanej klasyfikacji po stronie dochodów ‒ ujęcia środków z PROW w paragrafie 630. Organ nadzoru zakwestionował zastosowanie takiego paragrafu dochodowego, natomiast nie podważono pozostałych dwóch podziałek, czyli 600 oraz 60016 (zadanie drogowe). W ramach uzasadnienia orzeczenia nadzorczego wskazano m.in., że zgodnie z art. 235 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) w planie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się planowane kwoty dochodów bieżących i majątkowych według ich źródeł, w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 u.f.p. (w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej). Przez dochody bieżące budżetu JST rozumie się dochody budżetowe niebędące dochodami majątkowymi (art. 235 ust. 2 u.f.p.). Do dochodów majątkowych zalicza się dotacje i środki przeznaczone na inwestycje (art. 235 ust. 3 pkt 1). Następnie wskazano, że w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych określono wykaz paragrafów klasyfikacji budżetowej, w których ujmuje się dochody majątkowe JST, o których mowa w art. 235 ust. 3 u.f.p. Do zaklasyfikowania dochodów z tytułu dotacji otrzymanych na realizację zadań majątkowych w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej przewidziano par. 625 oznaczony jako: „Dotacja celowa w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego”. Niezależnie od powyższego organ nadzoru podał, że dla oznaczenia dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań w ramach funduszy unijnych finansujących wspólną politykę rolną w ww. rozporządzeniu przewidziano czwartą cyfrę „8” dodawaną do danego paragrafu klasyfikacji budżetowej. W konsekwencji wskazano: „Zaklasyfikowanie zatem w badanej uchwale przyznanych środków z budżetu środków europejskich przeznaczonych na realizację zadań inwestycyjnych do § 6300 «Dotacja celowa otrzymana z tytułu pomocy finansowej udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych» zamiast do § 6258 «Dotacja celowa w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego» (…) – narusza przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych”.
Dlatego w podanym w pytaniu stanie faktycznym należy zastosować dział 600, rozdział 60016 oraz paragraf 6258, a nie paragraf 630. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1688)
art. 5 ust.1 pkt 2 i 3, art. 235 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1872)
załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 513; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1347)