Trzecia edycja konkursu „Samorządowy lider komunikacji i promocji” była poświęcona działaniom, za pomocą których władze lokalne starały się dotrzeć czy to do mieszkańców, przedsiębiorców czy innych grup. Oto nagrodzone gminy.

Do wzięcia udziału zaproszone zostały samorządy wszystkich szczebli. Chodziło o opisanie najlepszego projektu komunikacyjnego lub promocyjnego, jakie samorząd przeprowadził w 2021 r.

Oceniono przede wszystkim pomysł, dzięki któremu udało się dotrzeć do odbiorców, a także wybrane sposoby komunikacji i osiągnięte efekty. Okazuje się, że nawet licząca 5 tys. mieszkańców gmina może wygrać z 2-milionowym województwem. Liczy się dobry pomysł!

Podobnie jak w roku ubiegłym, tak i w tej edycji podzieliliśmy prace konkursowe na różne obszary w których postanowiliśmy przyznać wyróżnienia.

Oto one:

Obszar komunikacji społecznej

I miejsce - KATOWICE

- za kampanię „Wyzwanie – parkowanie”, za podjęcie tematu uwierającego nie tylko kierowców, w szczególności za akcję „miszczowie parkowania”, galerię „miszczów” i rewitalizację rozjeżdżonych przez „miszczów” zieleńców

Ponadto wyróżnienia otrzymali:

Słupsk - za projekt „Zobacz, ile kosztuje nasze miasto”

- za uświadomienie mieszkańcom skąd się biorą pieniądze w miejskim budżecie oraz umożliwienie sprawdzenia, co i w jakiej części finansowane jest z każdej złotówki podatnika.

Zabierzów - za projekt „Płać podatki w miejscu, w którym mieszkasz”

- za wyjątkowo cenny (bo przekładający się na pieniądze) pomysł na przekonanie mieszkańców gminy, że dzięki swoim podatkom mają realny wpływ na otoczenie, w którym mieszkają.

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

– za nową odsłonę strony internetowej Samorządu Województwa Mazowieckiego www.mazovia.pl, czyli za dostępność i skuteczność treści, nowoczesność prezentacji, intuicyjną nawigację, zaciekawienie odbiorcy, utrzymanie uwagi, a w efekcie zaangażowanie go w życie regionu. Ale przede wszystkim za dostrzeżenie, że dostępność cyfrowa treści to dla urzędu nie tylko obowiązek, ale również przejaw szacunku wobec odbiorców, oraz poszerzanie kręgu czytelników o osoby do tej pory z różnych względów wykluczone.

W obszarze promocji:

I miejsce - WASILKÓW

- za projekt „Piosenka Wasilkowska”.

A w nim za przedstawienie walorów gminy przez pryzmat pasji i zainteresowań jej mieszkańców w godnej pozazdroszczenia, śpiewającej formie. Oraz za zaangażowanie w projekt setek mieszkańców i wzmocnienie poczucia lokalnej tożsamości („Żadne miasto nie ma tego, co ma Wasilków – żeby posłużyć się cytatem z „Piosenki Wasilkowskiej”)

Adrian Łuckiewicz, burmistrz Wasilkowa odbiera nagrodę z rąk prezes Infor PL, Ewy Świstuniuk / GazetaPrawna.pl / Rafał Mandes

Wyróżnienia otrzymali:

Świnoujście – za kampanię „Zacumuj bezpiecznie w krainie 44 wysp”

- za pokazanie tego, czego z perspektywy lądu nie widać, czyli propagowanie bezpiecznego wypoczynku i turystyki wodnej oraz promocję marin i przystani żeglarskich po obu stronach – polskiej i niemieckiej – wyspy Uznam

Rzekuń – za kampanię „Rzekuń – zaskakuje poTężnie"

- za połączenie działań zdrowotnych, rekreacyjnych i promocyjnych pod potężnie zaskakującym hasłem, czyli za zbudowanie tężni solankowej, na terenie której znalazło się również miejsce na koncerty, wydarzenia kulturalne, strefę dla dzieci, a nawet kącik czytelniczy

Olsztyn – za kampanię „Kopernik na Warmii”

- za przypomnienie, że choć Kopernik urodził się w Toruniu, to 40 ze swoich 70 lat życia spędził na Warmii – w Olsztynie, Fromborku, Lidzbarku Warmińskim. I że to właśnie tu dokonał najważniejszych odkryć.

Gdynia – „Odetchnij w Gdyni”

– za dokonanie rzeczy niemożliwej, czyli przeniesienie morza na Stary Rynek w Krakowie, a dokładnie za prezentację Gdyni w nowoczesnym pawilonie, we wnętrzu którego goście mogli poczuć ją wszystkimi zmysłami: wzrokiem oglądając film zrealizowany we współpracy z Gdyńską Szkołą Filmową, oraz animację zdjęciową ukazującą zimową Gdynię), słuchem (z głośników wydobywały się dźwięki miasta, szum morza, lasu, śpiew mew), węchem (innowacyjny klimatyzator odtwarzał nadmorskie powietrze z dodatkiem soli morskiej naturalnego pochodzenia). Wnętrze pawilonu zaaranżowano na przytulne miejsce spotkań, w którym można było dotknąć piasku z gdyńskiej plaży, nadmorskich traw, kamieni, gałęzi drzew

W obszarze ekologii

I miejsce - Urząd Marszałkowski województwa małopolskiego

– za tydzień pełen ekologicznych wyzwań i nauki dla każdego – od gospodarnych (jak oszczędzać energię i wodę), przez zakupoholików (jak nie kupować rzeczy niepotrzebnych), po wegetarian (dzień bez mięsa)

Wyróżnienie: powiat pilski

– za Ekopowiat, czyli za zwrócenie uwagi na najważniejsze wyzwania ekologiczne, jak ochrona powietrza, wód i powierzchni ziemi, bioróżnorodność, zapobieganie zmianom klimatu, gospodarkę o obiegu zamkniętym, życie "zero waste". Oraz powiązanie kampanii ekologicznej z kampanią promującą aktywny, zdrowy tryb życia. I to wszystko szerokim frontem, czyli od juniora do seniora

Obszar działań pandemicznych (nieszczepiennych):

I miejsce: Urząd Marszałkowski Województwa kujawsko-pomorskiego POMORSKIEG

- za projekt „Pandemia przemocy”

Za wykorzystanie chatbotów do pomocy ofiarom przemocy w rodzinie podczas pandemii, czyli dotarcie do potrzebujących z informacjami o rodzajach przemocy, w jaki sposób na nią reagować oraz gdzie szukać pomocy w sytuacji utrudnionego z powodu koronawirusa dostępu do specjalistów i odpowiednich instytucji

Wyróżnienia:

Aleksandrów Łódzki – za projekt „Plan B”

- pomysł dla mieszkańców na spędzenia lata w mieście w trudnym czasie pandemii i zorganizowanie 35 imprez w obowiązującym reżimie sanitarnym, głównie dzięki „dekonstrukcji dużych wydarzeń na kilka mniejszych. A poza tym za wybudowaniu sceny plenerowej, plaży i postawienie olbrzymiej hali namiotowej, w której znalazło się miejsce zarówno dla muzyków kameralnych, jak i dla dzieci.

Powiat kędzierzyńsko-kozielski – za projekt „Gastronomia do zobaczenia”

– za wyjątkowo smakowitą promocję lokali w czasie pandemii, która wśród właścicieli i klientów roznieciła nadzieję na szybkie spotkanie. I za pokazanie wyjątkowych szefów kuchni, którzy stawili czoła pandemii, a dzięki swojej kreatywności udowodnili, że dobra kuchnia zawsze się obroni, nawet w czasach kryzysu.