Analizę należy przeprowadzić z uwzględnieniem przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.u.c.p.g). Skoro w pytaniu jest mowa o tzw. regulaminie, to zapewne chodzi o regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie, którego dotyczy art. 4 ust. 1 ww. aktu prawnego. Postanowiono w nim, że rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Ponadto, jak wskazuje art. 4 ust. 2 u.u.c.p.g, regulamin ten określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań w zakresie:
- selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady;
- selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy;
- uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;
- mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
Wspomniany regulamin, jak akcentuje się w orzecznictwie nadzorczym wojewodów, stanowi akt prawa miejscowego. A z art. 94 Konstytucji RP wynika, że treść aktu prawa miejscowego powinna być ustanowiona na podstawie i w granicach zawartych w ustawie. Tym samym, wydając akt prawa miejscowego, organ samorządu musi ściśle przestrzegać delegacji ustawowej (por. rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wielkopolskiego z 17 marca 2023 r., znak NP.II.4131.1.62.2023.4). A zatem nie ma wątpliwości co do tego, że wspomniany akt prawa miejscowego stanowi lokalne prawo samorządowe, które powinno być przestrzegane zarówno przez osoby fizyczne, jak i przez przedsiębiorców. Co więcej, brak przestrzegania postanowień takiego aktu może skutkować odpowiedzialnością wykroczeniową, mimo że w treści regulaminu nie występują żadne przepisy wykroczeniowe (co więcej, one nawet nie mogą występować w regulaminie). W tym zakresie na uwagę zasługuje art. 10 ust. 2a u.u.c.p.g. Zgodnie z nim karze określonej w ust. 2 podlega także ten, kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie. W konsekwencji skoro w regulaminie znalazł się zapisy o selektywnym zbieraniu odpadów, to przedsiębiorca jest zobligowany ich przestrzegać.
Warto zwrócić uwagę na stanowisko zawarte w wyroku Sądu Rejonowego w Giżycku z 10 marca 2017 r. (sygn. akt V W 176/16), w którym również obwiniono właściciela nieruchomości o brak wykonywania obowiązków określonych ww. regulaminem. Finalnie za brak selektywnej zbiórki odpadów powstałych na terenie nieruchomości odpadów sąd skazał właściciela nieruchomości na karę grzywny w wysokości 500 zł.
Podstawy normatywne ukarania grzywną wynikają z art. 24 par. 1 kodeksu wykroczeń, w którym postanowiono, że grzywnę wymierza się w wysokości od 20 zł do 5 tys. zł, chyba że ustawa stanowi inaczej. A zatem biorąc to pod uwagę, należy wskazać, że przedsiębiorca za brak wykonywania obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminach, tj. za brak selektywnej zbiórki odpadów na nieruchomości, może zostać ukarany grzywną nawet do 5 tys. zł. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
• art. 4 ust 1 i ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2519)
• art. 24 par. 1 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2151; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 5581)