Tomasz Chróstny, szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, coraz częściej interweniuje w przypadku naruszania zbiorowych interesów konsumentów przez platformy sprzedażowe (z ang. marketplace). To serwisy, w których użytkownicy mogą wystawiać albo kupować produkty. Organizujący je przedsiębiorcy zarabiają głównie na usługach dodatkowych (np. promowaniu ofert) oraz prowizji od dokonanej sprzedaży.
Organ nadzorczy ma obiekcje co do praktyk, które odwodzą użytkowników od dokonywania transakcji poza serwisem w celu uniknięcia zapłaty wspomnianej prowizji. Zdaniem niektórych prawników takie zarzuty nie mają jednak poparcia w przepisach.
Przypomnijmy: w maju br. prezes UOKiK nałożył ponad 5,3 mln zł kary na litewski serwis Vinted.pl. Wskazał, że platforma nie informowała użytkowników o możliwości dokonania zakupu poza serwisem, bez ponoszenia konieczności opłaty serwisowej. Pisał, że kupujący musi sam się domyślić, żeby kliknąć przycisk „zapytaj o przedmiot” i w trakcie rozmowy ze sprzedającym uzgodnić sposób przekazania kupionych rzeczy i zapłaty za nie.
Pozostało
88%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama