Sprawa dotyczyła usunięcia nieprawidłowości, jakich miał dopuścić się przedsiębiorca prowadzący w miejscowości J. na Pomorzu Zachodnim spory ośrodek typu spa wraz z bazą noclegową i gastronomiczną. W logo kompleksu znajdowały się – prócz nazwy – także cztery gwiazdki, sugerujące wysoki standard oferowanych usług.
Problem polegał na tym, że usługi typowe dla branży hotelarskiej były świadczone bez wymaganego przez art. 39 ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych zgłoszenia do właściwego urzędu marszałkowskiego i uzyskania od marszałka województwa decyzji w sprawie zaszeregowania hotelu do odpowiedniego rodzaju i kategorii. Innymi słowy, kompleks noclegowy i spa, jaki był prowadzony przez przedsiębiorcę, nie mógł być nazywany hotelem i nie miał przypisanej kategorii oznaczonej czterema gwiazdkami. To wytknęła inspekcja handlowa po kontroli, wydając także zarządzenie pokontrolne, zgodnie z którym właściciel kompleksu spa powinien zaprzestać używania na stronie internetowej określenia „hotel” oraz usunąć z oznaczenia i logo firmowego wspomniane cztery gwiazdki.
Od tej decyzji odwołał się właściciel firmy, twierdząc, że w istocie usługi hotelowe stanowią tylko część działalności (jako główną wskazywał usługi fryzjerskie, kosmetyczne, spa-wellness, a także deweloperskie), i wskazał, że określenie „hotel” zostało już usunięte z internetu. Nie zgodził się za to na usunięcie czterech gwiazdek z logo, podkreślając, że znak zawierający te elementy został już zastrzeżony w Urzędzie Patentowym RP jako znak towarowy. Nie wskazuje on więc na kategorię hotelową i ma związek tylko z działającą firmą – właścicielem kompleksu spa-wellness.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie przyjął jednak tych argumentów i oddalił odwołanie. Podobny los spotkał także skargę do warszawskiego WSA i skargę kasacyjną przedsiębiorcy złożoną w NSA – obydwie zostały oddalone.
– Tak organ odwoławczy, jak i sąd I instancji słusznie wskazali, że zarejestrowano logo obiektu należącego do skarżącego jako znak towarowy, który podlegał ochronie prawnej z tego tytułu. Ale skarżący posługiwał się tym znakiem w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Fakt zarejestrowania logo nie może zmienić tej oceny prawnej. Nie zwalnia też strony z obowiązku przestrzegania wymogów określonych we wskazanej ustawie o usługach hotelarskich w zakresie nazw i oznaczeń obiektów tej branży. Skoro bowiem nie było decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu do określonej kategorii hoteli, to skarżący nie miał prawa posługiwać się nie tylko określeniem „hotel” na stronie internetowej, ale też logo zawierającym gwiazdki, które znajdowało się na budynku – powiedziała sędzia Dorota Dąbek.©℗

orzecznictwo

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 września 2022 r., sygn. akt II GSK 745/19 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia