11,6 tys. zł ma zapłacić sieć Aldi za promowanie w internecie testów wykrywających COVID-19. Karę nałożył śląski wojewódzki inspektor farmaceutyczny. Jego decyzję jako pierwszy opisał branżowy portal Mgr.farm.

Formalnie sankcja ma związek z naruszeniem art. 94a ust. 1a ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1977 ze zm). Stanowi on, że zabroniona jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. Za naruszenie tego przepisu śląski WIF uznał komunikaty sieci Aldi na stronie internetowej oraz na Facebooku o dostępności testów na SARS-CoV-2.
Zdaniem WIF powyższe wpisy stanowiły niedozwolony sposób reklamowania 58 sklepów ogólnodostępnych sieci Aldi działających na terenie Śląska. „Komunikat kierował zainteresowanych wprost do ww. sklepów, gdyż odbiorca miał zapewnienie, że tam powyższe testy będzie mógł zakupić. Udostępnienie takiego komunikatu oraz podanie także ceny sprzedaży wyrobu medycznego bezspornie miało charakter reklamy działalności ww. sklepów, odnoszącej się do wyrobów medycznych” – argumentuje WIF.
Organ dodaje, że pomimo pozornie neutralnego charakteru komunikatu zachęcał on odbiorców do dokonania zakupu testów w sklepach. Wskazano bowiem nie tylko cenę produktu, lecz także okres, w którym będzie dostępny – do wyczerpania zapasów. Zdaniem WIF mogło to stanowić czynnik mobilizujący chętnych do jak najszybszego skorzystania z oferty.
Ukarana spółka ripostowała, że chodziło o poinformowanie konsumentów, a nie promocję spółki. Tego rodzaju oferta stanowi bowiem wyłącznie element dodatkowy w stosunku do głównego przedmiotu działalności sklepów, jakim jest sprzedaż produktów żywnościowych.
Inspekcja miała też zarzuty do publikacji w jednym z portali informacyjnych. W artykule na temat tego, w jaki sposób poprawnie zrobić samodzielnie test na COVID-19, wypowiadała się przedstawicielka ukaranej sieci handlowej. Spółka wskazała jednak, że artykuł został stworzony przez pracowników redakcji i nie stanowił artykułu sponsorowanego, rozumianego jako specyficzna forma reklamy. WIF nie znalazł kontrargumentów na to stwierdzenie, więc umorzył postępowanie w tym zakresie.
Aldi może odwołać się od decyzji WIF do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego.©℗