Hiszpańska LaLiga nie może zastrzec unijnego znaku towarowego El Clasico – uznał Sąd Unii Europejskiej. Ma on bowiem charakter opisowy i kojarzy się z czymś klasycznym, zwykłym, typowym

Każdy europejski kibic, słysząc o El Clasico, będzie miał tylko jedno skojarzenie – derby hiszpańskie, mecz piłkarski pomiędzy Realem Madryt i FC Barcelona, najbardziej utytułowanymi klubami Hiszpanii. Nic więc dziwnego, że związek sportowy Liga Nacional de Fútbol Profesional (LaLiga) postanowił zarejestrować tę markę. W sprawie, której dotyczy wyrok, chodziło konkretnie o znak graficzny przedstawiający czarny napis na białym tle. W praktyce więc i tak kluczowe znaczenie miało samo słowo. Związek w 2017 r. uzyskał rejestrację międzynarodowego znaku w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej i natychmiast zgłosił ją do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Ten jednak odmówił rejestracji, uznając, że znak ma charakter opisowy. Zgłoszenie dotyczyło usług takich jak organizacja zawodów sportowych, udostępnianie programów telewizyjnych czy nawet szkolenia.
EUIPO zwrócił uwagę, że słowo „clasico” mimo braku akcentu w sposób oczywisty kojarzy się z hiszpańskim „clásico”, a więc czymś klasycznym, zwyczajnym, typowym. Może więc zostać uznane za opis danej usługi. Oznaczeń odnoszących się do rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości czy pochodzenia geograficznego danego towaru lub usługi nie można zastrzec. Chodzi o to, by każdy mógł ich używać.
LaLiga zaskarżyła tę decyzję. Bezskutecznie. Sąd UE uznał, że sformułowanie „El Clasico” rzeczywiście ma charakter opisowy. W uzasadnieniu wyroku przyznał, że dla kibiców nie tylko z Hiszpanii, ale i innych państw UE sporne oznaczenie rzeczywiście będzie wywoływać skojarzenia z meczem piłkarskim. Nie zmienia to jednak faktu, że jest również używane także do opisywania innych rzeczy, właśnie jako coś klasycznego. Zresztą taka też była geneza nazwania nim meczu dwóch drużyn, które od lat rywalizują między sobą. Chodziło właśnie o pokazanie, że jest to mecz charakterystyczny, a więc klasyczny w mistrzostwach.
Co więcej, sformułowanie „El Clasico” może zostać odebrane jako opis metody świadczenia usług. Dla przykładu, słysząc o szkoleniach „El Clasico”, odbiorcy hiszpańskojęzyczni mogliby sądzić, że chodzi o klasyczną metodę szkolenia (w opozycji np. do metod nowoczesnych opartych choćby o nowe technologie). Badania przedstawione przez wnioskodawcę, które dowodzą, że większości ankietowanych „El Clasico” kojarzy się z meczem piłkarskim, zdaniem Sądu UE, nie zmieniają tego faktu.

orzecznictwo

Wyrok Sądu Unii Europejskiej z 24 lutego 2021 r. w sprawie T – 809/19. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia