100 nowych wypożyczalni, w tym dziesięć z rowerami elektrycznymi i 1,5 tys. rowerów więcej – tak od 2017 r. ma wyglądać system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na nowego operatora.

System działa od 2012 r. – obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r. Wykonawcy zainteresowani prowadzeniem systemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje oferty do 27 czerwca.

ZDM zaznacza, że kandydaci muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem, m.in. prowadzić od 2 lat, co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po 2 tys. rowerów albo 1 duży system i kilka mniejszych. Oprócz zaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać za dostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. „sprzęgłem Kardana”, co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niż napęd na łańcuch.

"O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2,5 tys. ankiet i ponad 1 tys. propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo" – wyjaśnił dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.

W efekcie zaplanowano zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli); będą rozmieszczone gęściej - średnio co ok. 200 m). Więcej stacji powstanie również na Mokotowie, Pradze-Południe i Targówku – będą rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m.in. Białołęki, Bielan, Bemowa).

ZDM zakłada możliwość rozbudowy Veturilo o kolejne wypożyczalnie, w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych). Jednak - jak zwraca uwagę - nie rekomenduje się rozbudowy systemu na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji).

Poza tym w 10 stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego pojawią się rowery elektryczne. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych - zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower. Do 45 zwiększy się liczba tandemów.

ZDM informuje, że „zwykłe” rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wygodniejszą kierownicę i siodełko dopasowane do wyższych osób, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.

Z kolei terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.

Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.

Obecnie systemu rowerów miejskich używa już prawie 350 tys. osób. ZDM zwraca uwagę, że dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund, a w całym mieście są już 204 stacje, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne. (PAP)