– Z jawnych dokumentów wynika, że przekażemy kontrolę nad naszą przestrzenią (mniej więcej od Suwałk przez Olsztyn do Radomia) Litwinom. To szczytna europejska myśl, ale w szczegółach tkwi zagrożenie – mówi DGP jeden z autorów listu.

Podpisy złożyli przedstawiciele siedmiu organizacji związkowych działających wśród kontrolerów lotów. „W obecnej formie, z punktu widzenia procedur, aspektów operacyjnych i opłacalności ekonomicznej [porozumienie] jest kompletnie nieuzasadnione i poważnie zagraża bezpieczeństwu” – czytamy w liście. „Delegacja kontroli ruchu lotniczego innemu państwu nie jest praktykowana nigdzie na świecie (...) Odbywa się co najwyżej na małych skrawkach terytorium i ma na celu wyprostowanie granic w powietrzu” – piszą związkowcy.

– Kontrolerzy mają błędne informacje. Żadna z zawartych obecnie umów nie ustanawia takiej delegacji – mówi DGP rzecznik resortu transportu Mikołaj Karpiński. – Związki otrzymają szczegółową odpowiedź na piśmie – dodaje.

W ocenie kontrolerów zagrożenia są. Jedno z nich dotyczy kontroli nad lotami samolotów wojskowych. W Polsce zajmują się tym wyspecjalizowani kontrolerzy, a na Litwie – cywile. „Powstaje problem choćby z dostępem do tajemnicy państwowej” – zwracają uwagę autorzy pisma.

Mówią też o innych zagrożeniach. Wskazują m.in. na:

● nieuregulowaną porozumieniem sprawę używania języka polskiego przez pilotów wojskowych i cywilnych,
● niekompatybilne systemy, których używają polscy i litewscy kontrolerzy,
● zwiększenie obciążeń pracy kontrolerów i zmianę systemu obsadzania stanowisk z zespołów dwuosobowych na jednoosobowe, co spowoduje obniżenie jakości ich usług.

Do tego podważają również ekonomiczny sens tych rozwiązań. Podkreślają, że liczba kontrolerów nie spadnie, a wręcz wzrośnie. Będą potrzebni nowi pracownicy w Gdańsku i Warszawie, gdyż dojdą im nowe obowiązki – koordynacji pracy z litewskimi kolegami po fachu. – Dodatkowo w związku z bardzo krótką granicą z Litwą (65 km) i tak nie ma możliwości skrócenia tras lotniczych między naszymi krajami, co jest wymieniane jako jeden z głównych celów porozumienia – komentują.

– Zgodnie z wynikami naszych analiz ogólne korzyści z wprowadzenia w życie tego porozumienia do 2030 r. mogą wynieść 220 mln euro – przekonuje z kolei Ministerstwo Transportu.

Jednak i temu zaprzeczają kontrolerzy. Argumentują, że litewska stawka przelotowa jest wyższa o 10 euro. – Dodatkowy roczny koszt dla przewoźników sięgnąłby 10 mln euro. Przy takiej stawce przelotowej część przewoźników może złamać swoje trasy i latać wyłącznie w obszarze zarządzanym przez nas – twierdzi jeden z autorów listu i dodaje: – Jak dotąd odezwał się do nas wyłącznie Sztab Generalny. Czekamy na reakcję premiera i ministerstwa.