Od 2015 r. system ratunkowy eCall powinien być instalowany we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych – uważa Komisja Europejska. W razie wystąpienia poważnego wypadku system eCall automatycznie wybiera jednolity europejski numer alarmowy 112 oraz przekazuje służbom ratunkowym informację o lokalizacji pojazdu.

Komisja Europejska przyjęła dzisiaj zalecenia, w których wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, aby operatorzy telefonii komórkowej dokonali modernizacji swojej infrastruktury w celu umożliwienia sprawnego przekazywania połączeń eCall do służb ratunkowych.

Gdy do wypadków drogowych wzywane są służby ratunkowe, dla ratowania życia oraz ograniczania skutków obrażeń cenna jest każda minuta. Jednakże osoby poszkodowane w wypadku nie zawsze wykazują się odruchem natychmiastowego powiadomienia służb ratunkowych, bądź też nie są w stanie fizycznie tego uczynić. Urządzenia eCall pozwalają rozwiązać ten problem dzięki niezwłocznemu alarmowaniu służb ratunkowych nawet w przypadku, gdy pasażer stracił przytomność lub z innego powodu nie może wykonać telefonu.

Walka o minuty, to walka o życie ofiar wypadków

Rozwiązanie to pozwala skrócić czas pojawiania się ekip ratunkowych o ok. 40 proc. w przypadku miast oraz o 50 proc. na obszarach wiejskich. Powszechne wdrożenie systemu eCall pozwoli każdego roku uratować życie kilkuset osób w Europie oraz ograniczyć skutki obrażeń i urazów psychicznych w dziesiątkach tysięcy przypadków.
Celem Komisji jest uruchomienie w pełni operacyjnego serwisu eCall w całej Unii Europejskiej (jak również na terytorium Chorwacji, Islandii, Norwegii i Szwajcarii) do roku 2015.

Po wydaniu zalecenia przewiduje się w dalszej kolejności przyjęcie przez Komisję specyfikacji dotyczących modernizacji centrów powiadamiania ratunkowego (na podstawie dyrektywy w sprawie inteligentnych systemów transportowych – 2010/40/WE) oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia wprowadzającego obowiązek wyposażania, począwszy od 2015 r., wszystkich nowych modeli samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w urządzenia eCall spełniające wymogi specyfikacji technicznych do celów uzyskania unijnej homologacji typu.

Obecnie jedynie 0,7 proc. wszystkich pojazdów osobowych w UE jest wyposażonych w automatyczne systemy powiadamiania służb ratunkowych, przy czym odsetek ten praktycznie nie wzrasta. Wspomniane systemy są chronione patentem i nie zapewniają interoperacyjności ani funkcjonowania w skali całej UE.

Więcej informacji na temat eCall: http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/ecall/index_en.htm