(doch. informacja o stanowisku zarządu województwa i radnych)

27.3.Białystok (PAP) - Topolany, Sanniki i Nowe Chlebiotki - to trzy najlepiej ocenione potencjalne lokalizacje pod budowę podlaskiego lotniska regionalnego - wynika z analizy przygotowanej na zlecenie władz województwa przez konsorcjum firm Ove Arup z Warszawy oraz spółki Ekoton z Białegotoku.

Jej wyniki przedstawiono w piątek podczas konsultacji społecznych w Białymstoku, a potem także radnym sejmiku województwa. Po wielogodzinnej debacie zarząd województwa przyjął wieczorem do dalszych prac te trzy warianty. Sejmik przyjął natomiast w stanowisku taką decyzję zarządu, ale wielu radnych nie wzięło udziału w głosowaniu. Za głosowało 16 radnych, trzech było przeciw.

Gdzie ostatecznie będzie lotnisko - zdecyduje zarząd województwa. Dla wybranych teraz trzech lokalizacji zostanie opracowany raport oddziaływania na środowisko.

Analiza Ove Arup i partnerów wykazała, że najlepiej w łącznej ocenie wszystkich branych pod uwagę kryteriów wypadają Topolany, oddalone o ok. 30 km od Białegostoku - nazwano ją lokalizacją "dominującą".

Ale wysoko oceniono także Sanniki - poinformował prezes Ekotonu dr Grzegorz Chocian.

Przy każdym z wybranych najlepszych wariantów możliwe jest zakończenie inwestycji do 2015 roku, a to oznacza, że jest szansa, że zostaną wykorzystane w terminie środki z UE, które są częściowo zarezerwowane na ten cel. Jednak - jak mówili podczas konsultacji społecznych przedstawiciele konsorcjum, które przeprowadziło analizę - przy założeniu, że nie będzie protestów i problemów proceduralnych, bo żadne projektowane obecnie lotnisko w Polsce nie przeszło procedury przygotowawczej w taki szerokim zakresie. Nie wiadomo, ile taki proces może potrwać.

Marszałek województwa Jarosław Dworzański(PO) powiedział radnym, że będzie brał pod uwagę powstałą analizę i na jej podstawie rekomendował lokalizację. Apelował, by jeśli radni widzą konieczność jej uzupełnienia niech na to wskażą, bo samorząd wydaje pieniądze na analizę nie po to, by ją teraz - jak mówił - "pacyfikować". Mówił, że czas ucieka, a jest bardzo potrzebny by z inwestycją zdążyć.

Samorządowcy z rejonu łomżyńskiego opowiadali się za lokalizacją w gminie Zawady. Poseł z Łomży Antoni Kołakowski (PiS) mówił, że taką lokalizacją byłyby także zainteresowane samorządy z części Warmińsko-Mazurskiego (np. Ełku) i Mazowieckiego (Ostrołęka). Klub Lewicy opowiadał się za lokalizacją w Krywlanach.

Radni pytali o koszty budowy i pieniądze na ten cel, wielu mówiło, że lotnisko może być nierentowne, były opinie, że kryteria w analizie były "ustawione pod Topolany". Niektórzy proponowali, by zamiast lotniska zainwestować w drogi i szybką kolej. Jeden z radnych proponował nawet, by o zdanie zapytać wszystkie zainteresowane samorządy przy okazji wyborów do europarlamentu.

Analizą objęto siedem potencjalnych lokalizacji: Protasy, Kudrycze i Żuki (gmina Zabłudów), Sanniki (gmina Tykocin), Topolany koło Michałowa, Nowe Chlebiotki (gmina Zawady) oraz Krywlany w Białymstoku.

Wszystkie potencjalne lokalizacje poddano szczegółowej ocenie pod względem 30 kryteriów. Eksperci oceniali m.in. aspekty społeczne, przyrodnicze, koszty wylesień, wykupów gruntów, warunki, a także koszty budowy. Protasy i Kudrycze odpadły, bo m.in. nie można tam zlokalizować 2,5 km pasa startowego, a taki ma być na lotnisku, starty samolotów musiałyby się też tam odbywać w kierunku miasta.

W Topolanach 80 proc. gruntów, na których miałoby powstać lotnisko należy do Skarbu Państwa, nie ma jednak dobrych dróg dojazdowych.

Według ekspertów, obecne białostockie lotnisko Krywlany powinno natomiast pozostać obiektem na potrzeby lotnictwa sportowego i sanitarnego.

Z analizy wynika, że podlaskie lotnisko miałoby kosztować 600-700 mln zł (wraz z kosztami wykupu gruntów). Tymczasem w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego zarezerwowano na ten cel około 200 mln zł (53,3 mln euro).

Przygotowanie analizy przez konsorcjum Ove Arup& Partners International Limited i Ekotonu wraz z raportem środowiskowym, który będzie przygotowywany, to koszt ponad 1,8 mln zł. Raport środowiskowy - zgodnie z umową zawartą z samorządem - ma być gotowy do sierpnia tego roku.

Starania o budowę w województwie podlaskim lotniska regionalnego trwają od lat. Kolejne władze województwa opowiadały się za lokalizacją w Krywlanach, bądź w Topolanach.

Konsultacje społeczne w sprawie lotniska odbędą się w sobotę w Michałowie i Zawadach. (PAP)

kow/ rof/ mag/