W trakcie obecnej kadencji rządu premier Donald Tusk wygłosił dwa expose. Łącznie złożył 164 obietnice. 33 z nich zostały spełnione. Zobacz, które.
Aby obejrzeć galerię, kliknij w zdjęcie
1
Zwiększenie środków na leczenie
W planie finansowym NFZ na rok 2012 wysokość kosztów świadczeń opieki zdrowotnej określona została na kwotę 62.153.649 tys. zł, co stanowiło wzrost o 6,6% (tj. o kwotę 3.848.998 tys. zł) w porównaniu do kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w planie finansowym NFZ na rok 2011 (określonych na kwotę 58.304.651 tys. zł).
ShutterStock
2
Wdrożenie Systemu Dozoru Elektronicznego
Elektronicznym tytułem wykonawczym jest dokument wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym po nadaniu mu klauzuli wykonalności, a zatem gotowy do wykorzystania przez komornika. Dostępny jest wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (www.e-sad.gov.pl). Obecnie więc wierzyciel, który uzyskał taki tytuł wykonawczy w elektronicznym postępowaniu upominawczym, może również złożyć drogą elektroniczną wniosek o rozpoczęcie komorniczej procedury odzyskiwania długów.
ShutterStock
3
ODochodzenie roszczeń za błędy medyczne bez sądów
Pacjenci mogą dochodzić roszczeń w uproszczonym i przyspieszonym trybie przed specjalnymi komisjami ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Powstały we wszystkich województwach przy urzędach wojewódzkich. Na wydanie orzeczenia, czy osobie skarżącej szpital należy się odszkodowanie mają cztery miesiące. Koszty dla są wielokrotnie niższe od sądowych, bo pacjent płaci tylko 200 zł za złożenie wniosku. Może uzyskać maksymalnie 100 tys. zł odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, a rodzina za śmierć osoby bliskiej – 300 tys. zł. Słabością komisji jest ich skłonność do częstszego przyznawania racji szpitalom, a nie pacjentom. Do połowy roku rozpatrzyły one 1027 spraw, a orzeczeń korzystnych dla ofiar błędów medycznych zapadło jedynie 97.
Pacjenci mogą dochodzić roszczeń w trybie pozasądowym na podstawie nowelizacji z 28 kwietnia 2011 r. ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym o Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. 2011, nr 113, poz. 660).
ShutterStock
4
Deregulacja zawodów prawniczych
Zawody prawnicze znalazły się w pierwszej transzy deregulacyjnej.
W przypadku adwokatów jak i radców prawnych o wpis na listę osób wykonujących zawód bez odbycia aplikacji i złożenia egzaminu będą mogły się ubiegać osoby:
- które przez okres co najmniej 3 lat wykonywały zawód komornika;
- które zdały egzamin sędziowski lub prokuratorski po dniu 1 stycznia 1991 r. oraz w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis na listę, przez okres co najmniej 3 lata były zatrudnione m.in. w Sądzie Najwyższym, Trybunale Konstytucyjnym i wykonywały zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego, bądż wykonywały na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej.
Do egzaminu zawodowego adwokackiego i radcowskiego bez konieczności odbywania aplikacji będą mogły się zaś starać osoby:
- które przez co najmniej 4 lat zatrudnione na stanowisku m.in. referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, asystenta prokuratora;
- przez co najmniej 4 lata wykonujące na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej;
- przez co najmniej 4 lata zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej i wykonujące czynności wymagające wiedzy prawniczej czynności.
Notariat:
Uprawnionymi do przystąpienia do egzaminu notarialnego bez wymogu odbycia aplikacji notarialnej będą osoby:
- przez 3 lata stosujące prawo;
- które po ukończeniu aplikacji legislacyjnej przez okres co najmniej 3 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej lub państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw i rozporządzeń;
- które przez okres 3 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat wykonywały w Sądzie Najwyższym, Trybunale Konstytucyjnym zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego.
Komornicy:
Uprawnionymi do przystąpienia do egzaminu komorniczego bez odbycia aplikacji komorniczej będą osoby:
- które po ukończeniu wyższych studiów prawniczych przez okres co najmniej 3 lat wykonywały na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej w kancelarii adwokackiej, radcowskiej, bądź notarialnej.
Uprawnionymi do rozpoczęcia asesury komorniczej bez wymogu odbycia aplikacji komorniczej oraz złożenia egzaminu komorniczego będą osoby:
- które ukończyły aplikację sądową, prokuratorską, adwokacką, radcowską lub notarialną i zdały wymagany egzamin;
- które były zatrudnione co najmniej 3 lata na stanowisku m.in. referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, aplikanta sądowego.
Uprawnionymi do przystąpienia do egzaminu komorniczego bez wymogu odbycia aplikacji komorniczej będą osoby:
- które przez 3 lata stosowały prawo.
ShutterStock
5
Ułatwienie rejestracji firm
Od 1 lipca 2011 r. obowiązują znaczne ułatwienia w rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej firm prowadzonych przez przedsiębiorców działających jednoosobowo oraz wspólników spółek cywilnych, a także w Krajowym Rejestrze Sądowym w razie wyboru działalności w formie spółki osobowej albo kapitałowej. Wniosek o wpis do CEIDG składa się za pośrednictwem strony CEIDG lub można przygotować go on-line i udać się do urzędu gminy w celu potwierdzenia tożsamości wnioskodawcy. Formularz CEIDG-1 zawiera wniosek o nadanie numeru REGON i zgłoszenie płatnika składek do ZUS lub oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS. Składając wniosek wybiera się formę opodatkowania. Niestety wiele rodzajów działalności (ponad 80) wymaga uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalność i regulowanej, co łączy się z dodatkowymi formalnościami. Te dodatkowe wymogi są powoli ograniczane w kolejnych ustawach deregulacyjnych, ale tylko w stosunku do niektórych branż.
ShutterStock
6
Program "Rodzina na swoim" do końca 2012 r.
Wnioski do programu Rodzina na Swoim można było składać do 31 grudnia 2012 r. Wynikało to z art. 12a ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. nr 90).
Wnioski do programu Rodzina na Swoim można było składać do 31 grudnia 2012 r. Wynikało to z art. 12a ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. nr 90).">
ShutterStock
7
OBecikowe nie dla najbogatszych
27 marca 2012 roku rząd przyjął nowelizację ustawy o świadczeniach rodzinnych, która zgodnie z zapowiedzią zawartą w expose premiera, zmieniła zasady otrzymywania becikowego, tak aby nie trafiało ono do najbogatszych rodziców. Została ona uchwalona przez Sejm w październiku ubiegłego roku, a w jej wyniku wprowadzone zostało kryterium dochodowe w wysokości 1922 zł miesięcznie w przeliczeniu na osobę w rodzinie. Jest to kwota odpowiadająca dochodom osiąganym przez rodziców, którzy mieszczą się w pierwszym progu podatkowym.
Kryterium to obowiązuje od 1 stycznia 2013 roku i dotyczy osób ubiegających się o becikowe na wszystkie dzieci urodzone po tej dacie. Ze względu na krótki jeszcze czas obowiązywania tej zmiany, nie ma jeszcze danych pozwalających na stwierdzenie, na ile zmiana ta ograniczyła liczbę przyznawanych świadczeń.
ShutterStock
8
Podwyższenie wieku emerytalnego
Od 1 stycznia 2013 r. rozpoczęło się stopniowe podwyższenie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn. W efekcie tych zmian mężczyźni w 2020 roku będą przechodzić na emerytury po ukończeniu 67 roku życia, zaś kobiety osiągną ten wiek w 2040 roku. Tym samym dopiero w tych latach nastąpi zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn.
Do tego czasu będzie funkcjonować system oparty na indywidulanym mechanizmie ustalania przejścia na emeryturę. Data określająca nabycie prawa do świadczenia będzie bowiem zależeć od roku i miesiąca narodzin. Mechanizm został tak opracowany, że wiek emerytalny dla kolejnych roczników jest podwyższany co kwartał o miesiąc. Aby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości kto i jak długo będzie musiał pracować, ustawodawca enumeratywnie wymienił wiek, którego przekroczenie daje możliwość ubiegania się o to świadczenie. Jednocześnie obowiązują dwie tabele: jedna dla kobiet, druga dla mężczyzn.
UWAGA! Zmiana w stosunku do tej zapowiedzianej w expose polega na tym, że cztery miesiące zamieniono na trzy. Tym samym wiek emerytalny jest podnoszony o 4, a nie o 3 miesiące w ciągu roku.
ShutterStock
9
Brak ulgi na pierwsze dziecko dla najbogatszych
Wprowadzono kryterium dochodowe ograniczające prawo do ulgi prorodzinnej przy jednym dziecku. Limit dochodów jest zróżnicowany.
Małżonkowie oraz osoby samotnie wychowujące dziecko skorzystają z ulgi pod warunkiem, że ich dochody nie przekroczą w roku podatkowym 112 tys.
zł. Do osób niepozostających w związku małżeńskim (w tym również przez część roku podatkowego) będzie miał zastosowanie próg 56 tys. zł. Przy dochodach powyżej tych kwot ulga przepadnie. Kryterium dochodowe podatnicy zastosują po raz pierwszy w rozliczeniu PIT za 2013 rok, a więc w zeznaniach podatkowych składanych do 30 kwietnia 2014 r. Zmiany wprowadziła ustawa z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 1278).
ShutterStock
10
Utrzymanie waloryzacji rent i emerytur i kwotowa waloryzacja
W 2014 roku emerytury i renty będą waloryzowane na minimalnym poziomie. Wskaźnik waloryzacji będzie jednak uwzględniać średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, który zostanie zwiększony o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
Tylko w 2012 roku wysokość wszystkich emerytur i rent została zwiększona o 71 zł. Sprawę zbadał Trybunał Konstytucyjny. Uznał, że art. 4 ust. 1, 4-7, art. 5 ust. 1 i art. 6 w związku z art. 7 i art. 8 ustawy 13 stycznia 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 118) jest zgodny z konstytucją. W praktyce to oznacza, że rząd miał prawo na jeden rok zmienić zasady waloryzacji świadczeń.
ShutterStock
11
O Podwyżki dla policjantów i żołnierzy
Podwyżki uposażeń w kwocie 300 zł brutto od 1 lipca 2012 r. otrzymali funkcjonariusze policji i żołnierze, a od października 2012 r. funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu oraz Straży Granicznej.
ShutterStock
12
300 mld złotych z budżetu UE
W lutym tego roku polski rząd wynegocjował w Brukseli 72,9 mld euro w ramach funduszu spójności. Obietnica została więc dotrzymana i to z nawiązką – biorąc pod uwagę ówczesny kurs euro, nasz kraj otrzyma w okresie 2014-2020 aż 303,6 mld zł. Do tego dojdzie 28,5 mld euro (118,8 mld zł) w ramach wspólnej polityki rolnej. Sukces tym większy, że nowy budżet UE będzie znacznie bardziej okrojony niż ten z obecnej perspektywy finansowej na lata 2007-2013.
Rządowi udało się także obronić także korzystne zasady wydawania unijnych pieniędzy, na których zależało przede wszystkim samorządom:
- podatek VAT w projektach dofinansowanych z Funduszy Europejskich będzie kosztem kwalifikowalnym, co oznacza utrzymanie możliwości jego refundacji,
- poziom dofinansowania unijnego wyniesie nawet 85 proc. dla regionów mniej rozwiniętych oraz 80 proc. dla Mazowsza.
ShutterStock
13
Wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej
Zostały wprawdzie ostatnie nadajniki telewizji analogowej do wyłączenia, ale termin na to jest do końca lipca, a dotychczasowe doświadczenia z zastępowaniem analogu cyfrą są pozytywne. Jedyne, co słabo wykonano, to kampania informacyjna.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję