W piątek zakończyła się kampania "Rowerem bezpiecznie do celu" zainaugurowana w lipcu br., która miała przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów i ich edukacji. W sumie policjanci skontrolowali w tym czasie 45 tys. rowerzystów.
Jak poinformował w piątek wiceminister SWiA Adam Rapacki, nadzorujący m.in. policję, kampania miała przede wszystkim przekonać rowerzystów jak ważne jest odpowiednie oświetlenie rowerów i przypomnieć im o zagrożeniach oraz o obowiązujących ich przepisach drogowych.
"W ciągu tych trzech miesięcy zginęło co prawda 116 rowerzystów, ale to i tak o 43 osoby mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Doszło też do mniejszej liczby wypadków z ich udziałem. Jeżeli nasza kampania przyczyniała się do tego spadku, to duży sukces" - podkreślił wiceminister.
W ramach kampanii zorganizowano również konkurs dla samorządów na najlepsze "miasteczko ruchu drogowego". Jeszcze w lipcu Rapacki mówił, że takie miejsca gdzie najmłodsi mogliby poznawać przepisy ruchu drogowego i uczyć się bezpiecznie jeździć na rowerze powinny być w każdej gminie.
W piątek nagrodzono miasta w których tego typu miasteczka zorganizowane były najlepiej - Jelenią Górę, Iławę i Kętrzyn.
Wiceminister infrastruktury Zbigniew Rapciak poinformował również, że gotowe są już wytyczne, zgodnie z którymi od przyszłego roku z przebudową lub budową dróg wiązać się będzie budowa ścieżek pieszo-rowerowych.
"Rozmawiamy także z ministerstwem edukacji o tym, by każdy uczeń kończący podstawówkę miał kartę rowerową. W uzgodnieniach międzyresortowych jest też ustawa, która ma wprowadzić obowiązek jeżdżenia na rowerach w kaskach do 18 r. życia i używania przez rowerzystów kamizelek odblaskowych" - dodał.
Komendant główny policji Andrzej Matejuk zapewnił natomiast, że policja nadal będzie prowadzić działania m.in kampanie dotyczące bezpieczeństwa i edukacji rowerzystów.
Każdego roku około 6 tys. rowerzystów ulega wypadkom drogowym, w których ponad 500 z nich ginie, a ponad 5 tys. odnosi obrażenia. W tej grupie są osoby w różnym wieku, także dzieci, które po skończeniu 10. roku życia i uzyskaniu karty rowerowej mogą samodzielnie poruszać się po drogach publicznych. Statystyki z ostatnich lat wskazują, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów zdarza się od maja do września, co jest naturalną konsekwencją nasilenia ruchu rowerowego w okresie wakacji. W 2007 roku najwięcej wypadków zdarzyło się w czerwcu.