Na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zaplanowano w budżecie 2021 r. 700 mln zł - poinformował we wtorek w Sejmie Jerzy Materna, przewodniczący sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

"Na program +Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską+ zaplanowano na rok 2021 kwotę w wysokości 700 mln zł" - powiedział podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów Jerzy Materna, przedstawiając opinię o projekcie przyszłorocznego budżetu państwa.

W czerwcu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk mówił, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają prace budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.