Obowiązujące zasady kontaktu OFE z jego członkami, bazujące niemal wyłącznie na tradycyjnych metodach, zostały wprowadzone w latach 90. ubiegłego stulecia. Określa je głównie rozdział 7 ustawy z 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1113 ze zm.; dalej: ustawa). Od tego czasu wielu innych uczestników rynku, jak banki, towarzystwa funduszy inwestycyjnych czy ubezpieczyciele, przeszło modernizację w tych obszarach, stawiając na nowoczesność i elektronizację, ale nie OFE.

„W konsekwencji funkcjonuje szereg archaicznych rozwiązań, które nie przystają do obowiązujących standardów, utrudniając zainteresowanym podmiotom możliwość pozyskiwania informacji i podejmowania decyzji w innych formach niż papierowa” – twierdzi MRPiPS.

Dlatego proponowana nowelizacja umożliwi zainteresowanym uczestnictwem w OFE zawarcie umowy w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie dopuszcza również przy składaniu przez nich oświadczenia o zapoznaniu się z treścią informacji dotyczącej OFE oraz oświadczeń o stosunkach majątkowych istniejących między małżonkami.

OFE potrzebna deregulacja

Dziś w ustawie brakuje też wyraźnego umocowania do realizacji przez OFE wypłat w postaci bezgotówkowej. Stosowane przekazy pocztowe wymagają wkładu pracy i są kosztowne (min. 8 zł za jeden przekaz). Planowana nowelizacja wprowadzi obowiązek wyłącznie bezgotówkowej wypłaty pieniędzy z OFE. Ponadto przewiduje wiele dodatkowych rozwiązań deregulacyjnych. Fundusz nie będzie już musiał publikować ogłoszeń, np. o zmianie statutu lub prospektu OFE w dzienniku o zasięgu krajowym. Wystarczy, jak to zrobi na ogólnodostępnej stronie internetowej przeznaczonej dla ogłoszeń funduszu. Nowela dopuści też zlecanie przez fundusze emerytalne i zarządzające nimi towarzystwa niektórych usług podwykonawcom, np. prowadzenia rejestrów, obsługi transakcji czy realizacji dyspozycji. W tym celu wskaże obszary, gdzie outsourcing będzie dopuszczalny, oraz ramy prawne odpowiedzialności agenta transferowego i obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej. Zakłada także uregulowanie wprost w ustawie uprawnienia komorników do zasięgania informacji objętych tą tajemnicą, a dotyczących działalności funduszu. Pozwoli też funduszom emerytalnym na opłacanie ze swoich aktywów kosztów procesowych (w tym zastępstwa procesowego) określonych w wyroku sądowym lub w zawartej umowie z profesjonalnym pełnomocnikiem reprezentującym fundusz w postępowaniu sądowym w ramach prawomocnie wygranych spraw sądowych. Rząd ma przyjąć projekt w III kw. 2025 r. ©℗

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów